1. TEMEL
BİLGİLER
1.1. Kurumsal Yönetim
Kurumsal Yönetim anlayışı temel olarak firmaların
ilişkili tarafları ile yönetimi arasındaki ilişkilere yönelik düzenlemeleri
içermektedir. Farklı çıkar ve hedeflere sahip gruplar arasında ortak bir
yönetim yapısını hedeflemektedir (SALDANLI, 2012) . Amaç küresel alanda
yatırımcıların korunması, doğru ve güvenilir bir yönetim oluşturulması,
paydaşlar ile olumlu ilişkiler kurulması, resmi kuruluşlara ve yatırımcılara
karşı şeffaf olması, yönetimde adil hakların verilmesi ve adil kar payının
dağıtılmasıdır.
1.2. Kurumsal
Yönetim İlkeleri
- · Etkin Kurumsal Yönetim Çerçevesi Temelinin Tesisi
- · Hissedarların Hakları ve Temel Sahiplik işlevleri
- · Hissedarların Adil Muamele Görmesi
- · Kurumsal Yönetimde Paydaşların Rolü
- · Kamuya Duyuru Yapma ve Şeffaflık
- · Yönetim Kurulunun Sorumlulukları
Kurumsal Yönetim İlkeleri OECD’ye üye olan ve olmayan
ülkelerin ortaklaşa oluşturdukları, bağlayıcılığı olmayan , sürekli gelişen ve
değişen önerilerdir. Aynı zamanda IMF ve diğer uluslararası kuruluşlarda bu
ilkelerin şekillenmesinde katkıda bulunmuşlardır.
Bu ilkeler, hisseleri menkul kıymetler borsalarında
işlem gören şirketler üzerine odaklanmaktadır. Ancak, uygulanabilir olarak görüldüğü
ölçüde, İlkeler, hisseleri menkul kıymetler borsalarında işlem görmeyen
şirketlerde de, örneğin özel ve kamu işletmelerinde, kurumsal yönetimin
geliştirilmesi için yararlı bir araç olabilir. Bu ilkeler, OECD üyesi ülkelerin
iyi kurumsal yönetim uygulamalarının geliştirilmesinde esas alacağı ortak bir
temel teşkil etmektedir. Ancak, bu İlkelerin, hükümetlerin, özerk yönetimlerin
veya özel kuruluşların, kurumsal yönetim alanında en iyi uygulamaları daha
ayrıntılı bir şekilde geliştirme amaçlı girişimlerinin yerini alması
düşünülemez. (Kurumsal Yönetim Derneği, 2004).
1.3. Kurumsal
Yönetimin İşletmeler Açısından Önemi
Kurumsal Yönetim İlkelerinin uygulanması ile
şirketlerde performans artışı olur, şirketler daha rekabetçi olurlar, yenilikçi
ve bulundukları ülkelere katma değer üreten konuma gelirler.
Yönetimde bulunan veya bulunmayan hissedarlar şirkete
karşı daha fazla güven duyarlar. Şirkette tesis edilen şeffaflık ile
yatırımcılara, tedarikçilere ve kuruluşlara güvenilir şirket imajı verilir. Bu
sayede şirketin hisse fiyatları ve marka değeri artar. Yönetim kurulu
sorumluluklarını daha hassas bir şekilde yerine getirir ve şirketin zarar etme
ihtimali en aza düşürülmüş olur.
Kurumsal Yönetim bir süreç olduğu için hep daha iyiye
giden ve geleceğe şekil veren bir şirket kültürü oluşur.
2. BİM’İN GENEL
FAALİYET BİLGİLERİ
17 yıldır perakende sektöründe olan BİM şuanda sektör
lideridir. Her geçen gün şube sayısını ve kârlılığını artırmaktadır. Kurum
kültüründe karşılıklı güven çok önemli bir ilkedir. BİM’den aldığınız her ürün
güvence altındadır. Hiçbir şart öne sürmeden geri iade edebilirsiniz. Aynı
zamanda, satılan ürünler genelde BİM tarafından üretilmekte dolayısı ile
fiyatlar daha uygun olmaktadır. Kaliteden ödün vermeden, tüketiciyi merkeze
alan bir yaklaşım vardır.
Yukarıda saydığımız olumlu etmenlerden dolayı BİM her
gün gelişmekte, piyasadaki büyüklüğünü pekiştirmektedir. Sayısal verilere
baktığımızda bunu daha iyi anlamaktayız.
2012 yılında net satışlarda %21’lik artış olmuştur. Şirket
Mısır ve Fas’ta da hizmet vermektedir. Bunda yeni açılan 366 yeni mağazanın
payı vardır.
Ülkemizin hemen hemen her ilinde faaliyet gösteren
BİM 2012 yılında %11 oranında yaygınlaşmıştır. Toplam 3655 tane mağazası vardır.
Şirketin net kârı %11 oranında artarak 331M TL’ye
ulaşmıştır. Şirket bünyesine eklenen BimCell ile abone sayısı 250,000’ni
geçmiştir.
Şirketin hisseleri borsada işlem görmektedir.
Paydaşları ile iyi ilişkilere önem veren BİM 2011 yılı kârının 197,3 milyon
TL’sini 2012 yılında nakit olarak dağıtmıştır.
Her yıl Deloitte tarafından hazırlanan “Global Powers
of Retailing” raporuna göre BİM,
kaynakların verimli kullanımında dünya birincisi olma başarısını göstermiştir.
3. BİM’İN KURUMSAL YÖNETİM
İLKELERİ VE UYGULAMALARI
Sermaye Piyasaları Kurulu kararınca (SPK), BİM
Kurumsal Yönetim İlkelerine uymaktadır ve şu şekilde yapılanmaya gitmiştir.
3.1. Pay Sahipleri
BİM, Şirket yönetimi ile pay sahipleri arasındaki
iletişimi oluşturmak ve pay sahipleri ve tüm menfaat sahiplerini doğru, eksiksiz,
hızlı ve etkin olarak bilgilendirmek amacıyla 2005 yılında Finans Direktörlüğü’ne
bağlı Yatırımcı İlişkileri Birimi’ni oluşturmuştur.
Bu birim aynı zamanda yasal sorumlulukları takip
etmek ve Kurumsal Yönetim konusunda gerekli adımları atmak zorundadır.
Şirkette, Kurumsal Yönetim için beklenen koordinasyonu sağlamaktadır.
Bunlara ek olarak bu birim aynı zamanda Pay
Sahiplerine ait gizli bilgileri saklar, gerekli yazışmaları yapar. Toplantılara
ait raporlar bu birim tarafından organize edilmektedir. Gerektiğinde paydaşlar
ile yüz yüze toplantılar yapılmaktadır.
BİM Pay Sahiplerine ait bilgi edinme hakkına bağlı
olarak, gizli olmayan her türlü bilgiyi paylaşır. Şirketin kârı, gelecek
planları, büyüme oranları, yatırımcı ilişkileri bunlardan bazılarıdır.
Genel Kurul toplantılarında alınan kararlar halka
açıktır. Kamuoyu açıklamaları ve raporlar şirketin web sitesinden duyurulmaktadır.
Oy kullanma da herhangi bir imtiyaz bulunmamaktadır.
Her bir hisse için bir oy hakkı vardır. Hissedarlar kendi yerlerine oy
kullanacak vekil gönderebilirler.
Şirket her sene kârın en az %30’u hak sahiplerine
dağıtılmaktadır. Kâr dağıtımında da
herhangi bir imtiyaz bulunmamaktadır. Payların devri ilgili yasaya göre
yapılmaktadır ve kısıtlayıcı herhangi bir hüküm yoktur.
3.2. Kamuyu Aydınlatma ve
Şeffaflık
BİM, kamuoyunu bilgilendirme ve şeffaflık ilkelerine
SPDK ve Borsa İstanbul düzenlemelerine uygun olarak yapmaktadır. Şirketin mali
veya uygulamalarında meydana gelen değişiklikler hemen duyurulmaktadır. Şirket
ihtiyaç duyması halinde kamuya açıklamada bulunur. Gerekli görüldüğünde medya
ile toplantılar yapılır.
Şirket web sitesini aktif olarak kullanmaktadır.
Gerekli açıklamalar buradan anında yapılmaktadır. Yatırımcılara ve Pay
Sahiplerine yönelik raporlara buradan ulaşılabilir. Şirketin web sitesi aynı
zamanda İngilizce olarak da hizmet vermektedir.
Şirket çeyrek dönemler halinde hazırlamış olduğu
faaliyet raporlarını kamuyu aydınlatma platformu ve internet ortamında
paylaşmaktadır. Yıllık faaliyet raporu tam ve doğru şekilde yayınlanmaktadır.
3.3. Menfaat Sahipleri
Menfaat sahipleri kendilerini ilgilendiren durumlarda
internet ortamından ve basın bültenleri yoluyla bilgilendirilmektedirler.
Menfaat sahipleri, web sitesinde bulunan iletişim bilgilerini kullanarak
istekte bulunma, şikâyet etme veya etik olmayan uygulamalar hakkında bire bir
iletişime geçmektedirler. Gerekli geri bildirimler kısa zamanda yapılmaktadır.
Menfaat sahiplerinin yönetime katılması için herhangi
bir mekanizma olmamakla birlikte yönetimde bulunan bağımsız üyeler tarafından
yönetime katılmaları sağlanmaktadır.
Menfaat sahiplerinin karar süreçlerinde ortak
olmaları üst düzeyde tutulmaya çalışılmaktadır. Bu amaçla toplantılar
yapılmakta ve Yönetim Kuruluna öneriler sunulmaktadır. Aynı zamanda çalışanların sıkıntılarını ilgili
birim yöneticisine anında iletmeleri tavsiye edilmektedir.
Personel ile ilişkiler 34 bölgede bulunan Yöneticiler
ile yapılmaktadır. İnsan kaynakları
yönetimi, işe alınan personelin eğitimi ve kariyer planlanması burada
sağlanmaktadır. Personelin her türlü istek ve şikâyetleri burada çözüme
kavuşturulmaktadır. Performans ödülleri çalışanlara duyurulmaktadır.
Şirketin Yöneticilerden, tedarikçilerden ve
çalışanlardan beklentileri açıkça belirtilmiştir. Gerekli denetimler sürekli
yapılmaktadır. Bunlar kamuya açıklanmamıştır.
Sosyal Sorumluluk çerçevesinde yıllık olarak projeler
desteklenmektedir. Mağazalarda arta kalan karton, poşet ve naylonlar ilgili
firmalara aktarılmaktadır. 2010 yılından beri doğada çözünen poşetler
kullanılmaktadır.
Üretilen ürünlerin kalite kontrolleri şirket içinde
kurulan laboratuvarlarda ve dış kurumlar tarafından yapılmaktadır. Piyasaya
çıkarılacak ürünlerin beğeni ve kontrol testleri de Merkez Ofiste
yapılmaktadır. Satılan tüm ürünlerin en az azami standartlara uygunluğu kontrol
edilmektedir.
Tüketicilerin ihtiyaçlarını en ekonomik ve güvenli
yoldan temin etmek BİM’in politikası olmuştur.
3.4. Yönetim Kurulu
Şirketin idaresi Yönetim Kurulu tarafından
yapılmaktadır. Genel kurul tarafından seçilen en az 5 en çok 9 kişi Yönetim
Kurulunu oluşturur. Aynı zaman da Yönetim Kurulunda bağımsız üyeler
bulunmaktadırlar ve bunların sayısı üye sayısının üçte birinden az olamaz.
Şirketin Yönetim Kurulu Başkanı aynı zamanda İcra
Kurulu Başkanlığını yapmaktadır. Zamanın etkin ve verimli kullanılması ve
organizasyon yapısının dinamik olması amaçlanmıştır. Yönetim Kurulu, Genel
Kurulun denetiminde çalışmaktadır. Bağımsız üyeler şirket dışında
çalışabilirler.
Yönetim Kurulu şirketin etki bir şekilde yönetilmesi
için gerekli sıklıkta toplanır. Üyeler her toplantıya özen gösterirler.
Toplantı konusu hakkındaki bilgi ve belgeler toplantıdan yeterli süre önce
üyelere incelemeleri için verilir.
Yönetim Kurulu karar alırken toplantı yapmak zorunda
değildir. Üyelerden mektup ve faks ile imzaların alınması ile karar verebilir. Yönetim
Kurulu üyeleri eşit oy hakkına sahiptirler. Alınan kararlarda gerektiğinde
kamuya açıklanır.
Şirket bünyesinde aynı zamanda Denetim ve Kurumsal
Yönetim Komiteleri bulunur. Denetim Kurulu, Yönetim Kurulunun görev ve
sorumlulukları hakkındaki uygulamaları üçer aylık dönemler halinde Yönetim
Kuruluna sunarlar. Kurumsal Yönetim Komitesi, Kurumsal Yönetim İlkelerinin
şirket içindeki etkinliğini denetler ve Yönetim Kuruluna önerilerde bulunur.
BİM risk yönetimi çerçevesinde gerekli önlemleri
almış ve gerekli komiteleri kurmuştur. Fiziki değerlerin korunması için
tedbirler alınmış ve raporlamalar yapılmıştır.
Şirket bünyesinde bulunan İç Denetim Birimi şirketin
amaçlarına ulaşmada Risk Yönetimi ve Kurumsal Yönetim İlkelerini sistemli
şekilde yaklaşarak hareket etmektedir. İç Denetim Biriminin hazırlamış olduğu
raporlar yıllık raporlara yansıtılmaktadır.
Kurumsal Yönetim Komitesi şirketin varlığını,
gelişmesini ve devamını tehlikeye sokacak risklerin tespit edilmesi, önlemlerin
uygulanması ve riskin yönetilmesi ile de görevlidir.
Şirket’in hedefi, indirimli gıda perakendeciliği
sektöründe yüksek verimlilik sağlamak ve gelecekte bu konsepti uygulayabileceği
ülkelere açılarak, buradaki tüketicilere hizmet vermektir. Kaliteli ürünlerin
satılması, özel markalı ürünlerin oranının artırılması, fiyat indirimi ve
tedarikçilerin verimliliği de hedefler arasındadır.
Yönetim tarafından yurt içi ve yurt dışına ait
stratejik hedefler hazırlanmakta ve Yönetim Kurulunun onayına sunulmaktadır.
Yönetim kurulu hedeflerin etkinliğini aylık olarak değerlendirmektedir.
Üyelere ve yöneticilere borç ve kredi
verilmemektedir. Yönetim Kurulunun ücretlendirmeleri belirlenmiş olup, kârdan
pay verilmemektedir.
4. KAYNAKLAR
BİM Faaliyet Raporu 2012, http://bim.com.tr/Uploads/dosyalar/1_75342538_bim_faaliyet_raporu_2012.pdf
(erişim tarihi: 15/05/2013)
Kurumsal Yönetim Derneği, Ekonomik Kalkınma ve Kalkınma
Örgütü, Kurumsal Yönetim İlkeleri 2004.
OECD Kurumsal Yönetim İlkeleri, http://www.yenittk.com/tr/guncel-yayinlar-raporlar-oecd-kurumsal-yonetim-ilkeleri.html
(erişim tarihi: 12/05/2013)
SALDANLI, Kurumsal
Yönetim Endeks Performansının Analizi, Ekonomik
ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt:8, Yıl:8, Özel Sayı, 8:137-154
No comments:
Post a Comment