July 28, 2013

GOOGLE'IN İŞLETME BAŞARISI ANALİZİ

1. STRATEJİK PLANLAMA
1.1. Google’ın Tarihçesi
Larry Page ve Sergey Brin 1995 yılında Stanford Üniversitesinde tanıştılar. 1996 yılında kişisel web sayfalarının önemini belirlemek için yeni bir arama motoru oluşturdular (ilk ismi BackRub’dır).
Larry ve Sergey arama motorunu “Google” olarak isimlendirdiler. Google ismi “googol” olan matematiksel terimden türetilmiştir. “Googol” 1’den sonra 100 tane sıfırı ifade eder.  Google Şirketi 1998 yılında, Sun şirketinin kurucularından olan Andy Becholsheim tarafından imzalanan $100,000 çek ile kuruldu.
İlk “Google doodle” 1998 yılında Nevada’da Burning Man Festival’inde kullanıldı. Şu anda “doodlers” olarak adlandırılan takım 1000’den fazla doodle oluşturmuş ve ana sayfada yayınlamıştır.
2000 yılında kişisel reklam hizmeti olan AdWords programını tanıtmıştır. Günümüzde mobil cihazları da içine alan video ve metin reklamları ile Google binlerce işin büyümesini ve gelişmesini sağlamıştır.
2004 yılının 1 Nisan’ında şaka olmayan ve herkese açık olan Gmail mesaj hizmeti başlatılmıştır. Aynı yıl Google borsaya açılmıştır.
Şirket bünyesine 2004 yılında alınan Keyhole, 2005 yılında Google Maps olarak yeniden düzenlenmiştir. Bugün canlı trafik, yol tarifi ve sokak görüntüleri ile dünyayı keşfetmenizi sağlıyor.
2006 yılında şirket YouTube’u bünyesine dâhil etmiştir. Şu anda 1 dakikada 60 saatlik video siteye yüklenmektedir. Youtube, Google’dan sonra ikinci büyük arama motoru haline gelmiştir.
2007 yılında Android işletim sistemini mobil cihazlar için duyurduk. 2008 yılında Google Chrome web tarayıcısını beklenenden önce hizmete soktuk.
Larry Page şirketin 2001 yılına kadarki CEO’sudur, 2011 yılına kadar devam etmiştir. Eric Schmidt şu anda şirketin İcra Müdürüdür ve 10 yıldır bu görevdedir.
2011’in Haziran’ında kullanıcıların internet ortamında daha sosyal olmaları için Google+ hizmete açılmıştır.
1.2. Google
Teknoloji ve internet dünyasına yön veren çağımızın bilişim devidir. Dünya genelinde 30,000 çalışanı bulunan şirket devamlı gelişmektedir.
1.2.1. Kültür
İnsanı merkeze alan bir anlayışa sahip olan Google zeki ve işine odaklanmış kişileri işe almaktadır. Şirkette işe alımlarda kabiliyet deneyimden daha önceliklidir. Her ne kadar ortak amaçlar ve vizyon olsa da küresel kitlenin ihtiyaçları için onlarca dile sahiptir. Çalışmadıklarında birçok farklı spor aktivitesi yapıyorlar.   
Çalışma ortamları açık kültür alanı gibidir. Amaç, çalışma ortamlarında herkesin rahat bir şekilde yapılanlara katkıda bulunacağı fikirler ve paylaşımlar için uygun ortamı sağlamaktır. Çalışma ortamlarında çalışma ve oyun ortamı iç içedir, herkesin rahat bir şekilde şirketin en üst yöneticilerine sorular sorabilir, takımlar arasında iletişim kesintisizdir. 
1.2.1. Yerleşimler
Dünyada 40’tan fazla ülkede 70’ten fazla ofisi vardır. Şirketin merkezi Kaliforniya’da bulunmaktadır. Ofisler yerel kültüre göre tasarlanmıştır.
1.3. SWOT Analizi
Güçlü Yönleri
·         Küresel liderlik
·         Personel niteliği
·         Marka değeri
·         Çağımızın vazgeçilmezi
·         Hız
·         Hizmetlerin bedava olması
Zayıf Yönleri
·         Hizmetlerinin bazı ülkelerde yasaklanmış olması
·         Donanımsal ürünler
·         Merkez yaygınlığı
Fırsatlar
·         Teknolojik gelişimin sürekliliği
·         İş dünyası ile daha sıkı ilişkiler
Tehditler
·         Sürekli gelişim zorunluluğu
·         Rakiplerin artması ve değişmesi

1.4. Değerler
Şirket birkaç yıllık iken 10 değer belirlemiştir, bu değerlerin devamlılık göstermesi arzulanmaktadır.
·         Kişiselliğe odaklan, gerisi gelecektir.
·         Bir şeyi en iyi şekilde yapmak gerçekten önemlidir.
·         Hızlı yavaştan daha iyidir.
·         Web de demokrasi işler.
·         Soruna cevap almak için, masanda oturman gerekmez.
·         Kötü şeyler yapmadan da para kazanabilirsin.
·         Her zaman daha fazla bilgi, sizi bekliyor.
·         Bilgi ihtiyacı tüm sınırları aşar.
·         Takım elbise giymeden de ciddi olabilirsiniz.
·         Harika, yeterince iyi değildir.

1.5. Misyon
Bilgiyi organize ederek, bilgiye küresel olarak ulaşmayı mümkün kılmak ve bilgiyi kullanışlı hale getirmektir.
2. STRATEJİK UYGULAMA

2.1. Kişisel Çözümler
Larry Page bir seferinde Google’ı “Ne istediğini tam olarak anlayan ve istediğini tam olarak veren” şeklinde tanımlamıştı. Bu sözlerden bu yana Google aramanın çok ötesine geçti, fakat bu sözlerin ruhu hala duruyor. Sağladığı tüm kişisel hizmetlerin amacı aradığınızı en kolay yoldan bulmak ve istediğinizi en kolay şekilde yapmanızdır.
Bunun anlamı aramaları daha akıllıca ve hızlı yapmaktır. Gmail’de beğendiğinizi arkadaşınızla paylaşırken, Android telefonunuzla kopyala-yapıştır yapmadan yapmaktır. İnsanların günlük işlerini yaparken Google’ın ürünlerini kullanarak kendiişlerini yapmaları, aileleri ile eğlenmeleri, kamplara gitmeleri, resim yapmaları…
Arama, Haberler, Çeviri, Google Chrome, Google Drive, Groups kişisel çözümlerden bazılarıdır.

2.2. İşletme Çözümleri
İşletmelerin başarılı olmaları için birçok farklı seçenek web de ve web dışında mevcuttur. Bunlar işletmelerin temel dinamikleridir ve bu seçenekler sayesinde küresel olarak birçok girişimci ve işadamı işini kurdu ve geliştiriyor. Reklam programları ile metin ve video formatında işletmelerin müşterilerle buluşmasını ve yayıncılarında hazırladıkları içerikten para kazanmaları sağlanıyor. Bulut teknolojisi ile işletmelerin daha tasarruflu işlerini yapmaları ve organizasyonların daha verimli olması sağlanıyor.
Google’da reklam vererek tanınırlığınızı artırabilirsiniz. Google Apps ile işletmeler için e-mail, depolama alanı, takvim, Word, Excel gibi hizmetler sunulmaktadır. Google Analytics ile web sitenizin istatistiki bilgilerine ulaşabilir, sitenizin sorunlu yerlerini bulabilirsiniz.
2.3. Web Çözümleri
Web ortamını daha iyi yapmak için ürünler yapılıyor, bu ürünlerin kullanıcıların hayatlarını da daha iyi yapması isteniyor. Chrome ve Android hizmetleri ile kullanıcılar yapmak istediklerini çevrimiçi olarak rahat bir şekilde yapabiliyorlar. Açık kaynak kodunu destekleyen Google, birçok proje ile program geliştiricilerin çevrimiçi sistemi daha etkin ve geliştirerek kullanmasına destek veriyor.  
3. STRATEJİK KONTROL
Hep en iyinin ötesini hedefleyen Google hizmet verdiği birçok alanda birincidir.
3.1. Kâr
2012 yılında şirketin geliri ilk defa 50 milyar dolara ulaşmıştır. Aynı zamanda kârıda artmıştır.
3.2. Rekabet
Bilişim piyasasında rekabet sürekli artmakta ve sektöre yeni firmalar girmektedir. Buda sektörde sürekli gelişimi kaçınılmaz kılmaktadır.
Google, arama motorları sıralamasında birinciliği açık ara sürdürmektedir. 2013 Nisan verilerine göre %66,5 kullanım oranına sahiptir. En yakın takipçisi olan Microsoft ise 17,3 kullanım oranına sahiptir.
YouTube web sitesi internet trafiğinin %10’nuna sahiptir. Sitenin kullanım oranları sürekli artmaktadır.  Günde 2 milyar izleyicisi bulunmaktadır.
İnternet tarayıcılarına baktığımızda Google Chrome birinciliği elinde tutmaktadır. Nisan 2013 kullanım oranlarında %52,7 ile liderdir. En yakın takipçisi Firefox ise %27,9 kullanım oranına sahiptir.
Hizmet verdiği birçok alanda lider olan Google şirketi sürekli büyümeye devam etmektedir.

4. KAYNAKLAR
About Google, https://www.google.com.tr/intl/en/about/(erisim tarihi:10/5/2013)
Boğaziçi Üniversitesi Stratejik Plan 2010-2014
Browser Statistics and Trends,
comScore Releases April 2013 U.S. Search Engine Rankings,
Google 2012 revenue hits $50 billion, profits up,

1 comment:

  1. Great info! I recently came across your blog and have been reading along. I thought I would leave my first comment. I don’t know what to say except that I have. Human Resource Management Scheme

    ReplyDelete