1.
STRATEJİK PLANLAMA
1.1. Google’ın
Tarihçesi
Larry ve Sergey arama motorunu “Google”
olarak isimlendirdiler. Google ismi “googol” olan matematiksel terimden
türetilmiştir. “Googol” 1’den sonra 100 tane sıfırı ifade eder. Google Şirketi 1998 yılında, Sun şirketinin
kurucularından olan Andy Becholsheim tarafından imzalanan $100,000 çek ile
kuruldu.
İlk “Google doodle” 1998 yılında
Nevada’da Burning Man Festival’inde kullanıldı. Şu anda “doodlers” olarak
adlandırılan takım 1000’den fazla doodle oluşturmuş ve ana sayfada
yayınlamıştır.
2000 yılında kişisel reklam hizmeti olan
AdWords programını tanıtmıştır. Günümüzde mobil cihazları da içine alan video
ve metin reklamları ile Google binlerce işin büyümesini ve gelişmesini
sağlamıştır.
2004 yılının 1 Nisan’ında şaka olmayan
ve herkese açık olan Gmail mesaj hizmeti başlatılmıştır. Aynı yıl Google
borsaya açılmıştır.
Şirket bünyesine 2004 yılında alınan
Keyhole, 2005 yılında Google Maps olarak yeniden düzenlenmiştir. Bugün canlı
trafik, yol tarifi ve sokak görüntüleri ile dünyayı keşfetmenizi sağlıyor.
2006 yılında şirket YouTube’u bünyesine
dâhil etmiştir. Şu anda 1 dakikada 60 saatlik video siteye yüklenmektedir. Youtube,
Google’dan sonra ikinci büyük arama motoru haline gelmiştir.
2007 yılında Android işletim sistemini
mobil cihazlar için duyurduk. 2008 yılında Google Chrome web tarayıcısını
beklenenden önce hizmete soktuk.
Larry Page şirketin 2001 yılına kadarki
CEO’sudur, 2011 yılına kadar devam etmiştir. Eric Schmidt şu anda şirketin İcra
Müdürüdür ve 10 yıldır bu görevdedir.
2011’in Haziran’ında kullanıcıların
internet ortamında daha sosyal olmaları için Google+ hizmete açılmıştır.
1.2.
Google
Teknoloji ve internet dünyasına yön
veren çağımızın bilişim devidir. Dünya genelinde 30,000 çalışanı bulunan şirket
devamlı gelişmektedir.
1.2.1.
Kültür
İnsanı merkeze alan bir anlayışa sahip
olan Google zeki ve işine odaklanmış kişileri işe almaktadır. Şirkette işe
alımlarda kabiliyet deneyimden daha önceliklidir. Her ne kadar ortak amaçlar ve
vizyon olsa da küresel kitlenin ihtiyaçları için onlarca dile sahiptir.
Çalışmadıklarında birçok farklı spor aktivitesi yapıyorlar.
Çalışma ortamları açık kültür alanı
gibidir. Amaç, çalışma ortamlarında herkesin rahat bir şekilde yapılanlara
katkıda bulunacağı fikirler ve paylaşımlar için uygun ortamı sağlamaktır.
Çalışma ortamlarında çalışma ve oyun ortamı iç içedir, herkesin rahat bir
şekilde şirketin en üst yöneticilerine sorular sorabilir, takımlar arasında
iletişim kesintisizdir.
1.2.1.
Yerleşimler
Dünyada 40’tan fazla ülkede 70’ten fazla
ofisi vardır. Şirketin merkezi Kaliforniya’da bulunmaktadır. Ofisler yerel
kültüre göre tasarlanmıştır.
1.3.
SWOT Analizi
Güçlü
Yönleri
·
Küresel liderlik
·
Personel niteliği
·
Marka değeri
·
Çağımızın vazgeçilmezi
·
Hız
·
Hizmetlerin bedava olması
Zayıf
Yönleri
·
Hizmetlerinin bazı ülkelerde yasaklanmış
olması
·
Donanımsal ürünler
·
Merkez yaygınlığı
Fırsatlar
·
Teknolojik gelişimin sürekliliği
·
İş dünyası ile daha sıkı ilişkiler
Tehditler
·
Sürekli gelişim zorunluluğu
·
Rakiplerin artması ve değişmesi
1.4.
Değerler
Şirket birkaç yıllık iken 10 değer
belirlemiştir, bu değerlerin devamlılık göstermesi arzulanmaktadır.
·
Kişiselliğe odaklan, gerisi gelecektir.
·
Bir şeyi en iyi şekilde yapmak gerçekten
önemlidir.
·
Hızlı yavaştan daha iyidir.
·
Web de demokrasi işler.
·
Soruna cevap almak için, masanda oturman
gerekmez.
·
Kötü şeyler yapmadan da para
kazanabilirsin.
·
Her zaman daha fazla bilgi, sizi
bekliyor.
·
Bilgi ihtiyacı tüm sınırları aşar.
·
Takım elbise giymeden de ciddi
olabilirsiniz.
·
Harika, yeterince iyi değildir.
1.5.
Misyon
Bilgiyi organize ederek, bilgiye
küresel olarak ulaşmayı mümkün kılmak ve bilgiyi kullanışlı hale getirmektir.
2.
STRATEJİK UYGULAMA
2.1.
Kişisel Çözümler
Larry Page bir seferinde Google’ı
“Ne istediğini tam olarak anlayan ve istediğini tam olarak veren” şeklinde
tanımlamıştı. Bu sözlerden bu yana Google aramanın çok ötesine geçti, fakat bu
sözlerin ruhu hala duruyor. Sağladığı tüm kişisel hizmetlerin amacı aradığınızı
en kolay yoldan bulmak ve istediğinizi en kolay şekilde yapmanızdır.
Bunun anlamı aramaları daha
akıllıca ve hızlı yapmaktır. Gmail’de beğendiğinizi arkadaşınızla paylaşırken,
Android telefonunuzla kopyala-yapıştır yapmadan yapmaktır. İnsanların günlük
işlerini yaparken Google’ın ürünlerini kullanarak kendiişlerini yapmaları,
aileleri ile eğlenmeleri, kamplara gitmeleri, resim yapmaları…
Arama, Haberler, Çeviri, Google
Chrome, Google Drive, Groups kişisel çözümlerden bazılarıdır.
2.2.
İşletme Çözümleri
İşletmelerin başarılı olmaları için
birçok farklı seçenek web de ve web dışında mevcuttur. Bunlar işletmelerin
temel dinamikleridir ve bu seçenekler sayesinde küresel olarak birçok girişimci
ve işadamı işini kurdu ve geliştiriyor. Reklam programları ile metin ve video
formatında işletmelerin müşterilerle buluşmasını ve yayıncılarında
hazırladıkları içerikten para kazanmaları sağlanıyor. Bulut teknolojisi ile
işletmelerin daha tasarruflu işlerini yapmaları ve organizasyonların daha
verimli olması sağlanıyor.
Google’da reklam vererek
tanınırlığınızı artırabilirsiniz. Google Apps ile işletmeler için e-mail,
depolama alanı, takvim, Word, Excel gibi hizmetler sunulmaktadır. Google
Analytics ile web sitenizin istatistiki bilgilerine ulaşabilir, sitenizin sorunlu
yerlerini bulabilirsiniz.
2.3.
Web Çözümleri
Web ortamını daha iyi yapmak için
ürünler yapılıyor, bu ürünlerin kullanıcıların hayatlarını da daha iyi yapması
isteniyor. Chrome ve Android hizmetleri ile kullanıcılar yapmak istediklerini çevrimiçi
olarak rahat bir şekilde yapabiliyorlar. Açık kaynak kodunu destekleyen Google,
birçok proje ile program geliştiricilerin çevrimiçi sistemi daha etkin ve
geliştirerek kullanmasına destek veriyor.
3.
STRATEJİK KONTROL
Hep en iyinin ötesini hedefleyen
Google hizmet verdiği birçok alanda birincidir.
3.1.
Kâr
2012 yılında şirketin geliri ilk
defa 50 milyar dolara ulaşmıştır. Aynı zamanda kârıda artmıştır.
3.2.
Rekabet
Bilişim piyasasında rekabet sürekli
artmakta ve sektöre yeni firmalar girmektedir. Buda sektörde sürekli gelişimi
kaçınılmaz kılmaktadır.
Google, arama motorları
sıralamasında birinciliği açık ara sürdürmektedir. 2013 Nisan verilerine göre
%66,5 kullanım oranına sahiptir. En yakın takipçisi olan Microsoft ise 17,3
kullanım oranına sahiptir.
YouTube web sitesi internet
trafiğinin %10’nuna sahiptir. Sitenin kullanım oranları sürekli
artmaktadır. Günde 2 milyar izleyicisi
bulunmaktadır.
İnternet tarayıcılarına
baktığımızda Google Chrome birinciliği elinde tutmaktadır. Nisan 2013 kullanım
oranlarında %52,7 ile liderdir. En yakın takipçisi Firefox ise %27,9 kullanım
oranına sahiptir.
Hizmet verdiği birçok alanda lider
olan Google şirketi sürekli büyümeye devam etmektedir.
4.
KAYNAKLAR
Boğaziçi
Üniversitesi Stratejik Plan 2010-2014
Browser
Statistics and Trends,
http://www.w3schools.com/browsers/browsers_stats.asp
(erisim
tarihi:30/05/2013)
comScore
Releases April 2013 U.S. Search Engine Rankings,
http://www.comscore.com/Insights/Press_Releases/2013/5/comScore_Releases_April_2013_US_Search_Engine_Rankings
(erisim
tarihi:31/05/2013)
Google
2012 revenue hits $50 billion, profits up,
http://dawn.com/2013/01/23/google-2012-revenue-hits-50-billion-profits-up/
(erisim
tarihi:31/05/2013)
,http://www.go-gulf.com/blog/20-interesting-facts-about-youtube/(erisim
tarihi:1/05/2013)
Great info! I recently came across your blog and have been reading along. I thought I would leave my first comment. I don’t know what to say except that I have. Human Resource Management Scheme
ReplyDelete