1. KAVRAMLAR
1.1. Mali Tablolar
Mali tablolar teriminden sözedilen tablolar, türk
vergi kanunu, türk ticaret kanunu, sermaye piyasası kanunu vb. kanunlar
tarafından bazı şirketler için zorunlu olarak tutulan, bir şirketin dönemsel
faaliyetleri sonucu hazırlamak ve yayınlamak (halka açık şirketler, aracı
kurumlar vb.) zorunda oldukları ve ilgili şirketin performansını gösteren,
standartlaştırılmış muhasebe kayıtlarıdır. Başlıcaları bilanço, gelir-gider
tablosu, satılan malın maliyeti, kar dağıtım, fon ve nakit akım, tablolarıdır.
1.2. Konsolide
Mali Tablolar
Konsolide mali tablolar da mali tablolar ile aynı
amacı gerçekleştirmek için hazırlanmakta; ancak diğer mali tablolardan farklı
olarak bu tablolar birden fazla işletmenin işlemlerini ifade etmektedir.
Bir işletmenin özellikle bilanço ve gelir tabloları gibi finansal tablolarının düzenlenmesi hem hukuki hem de ekonomik bir zorunluluk iken; konsolide mali tabloların hazırlanması sadece ekonomik bir zorunluluk taşımakta ve bu tabloların düzenlenmesinin hukuki bir özelliği bulunmamaktadır.
Konsolide mali tablolar, ayrı tüzel kişiliklere sahip işletmelerin aktiflerinin, borçlarının, özkaynaklarının, gelirlerinin ve giderlerinin bir araya getirilmesi, diğer bir ifade ile ana şirketin tablolarıyla birleştirilmesiyle elde edilen tablolardır.
Bir işletmenin özellikle bilanço ve gelir tabloları gibi finansal tablolarının düzenlenmesi hem hukuki hem de ekonomik bir zorunluluk iken; konsolide mali tabloların hazırlanması sadece ekonomik bir zorunluluk taşımakta ve bu tabloların düzenlenmesinin hukuki bir özelliği bulunmamaktadır.
Konsolide mali tablolar, ayrı tüzel kişiliklere sahip işletmelerin aktiflerinin, borçlarının, özkaynaklarının, gelirlerinin ve giderlerinin bir araya getirilmesi, diğer bir ifade ile ana şirketin tablolarıyla birleştirilmesiyle elde edilen tablolardır.
1.3. Bilanço
Bilanço, işletmenin belli bir tarihteki
varlıklarını ve bu varlıkların sağlandığı kaynaklarını gösteren mali bir
tablodur. Bilanço muhasebe sisteminin en önemli tablolarından biridir. Bilanço
işletmeler açısından son derece fayda sağlamaktadır. Bilançonun biçiminde dört
bölüm bulunmaktadır.
1.4.Faiz
ve Vergi Öncesi Kar (FVÖK)
Şirketlerin karlarından finansman giderleri ve
vergiler indirilmeden bulunan tutar; Faiz ve vergi öncesi kar olarak adlandırılmaktadır.
Şirketlerin faiz ve vergi yükümlülükleri öncesi kar tutarları, şirketlerin
toplam faaliyetlerinden ne kadar kar ettiğini görmemizi sağlar.
Faiz ve Vergi Öncesi Kar = Dönem Karı + Finansman
Giderleri.
1.5.Aktif
Toplam
Aktif
toplam bizim elimizde olan
değerler yada alacaklarımızdır. Bunlar, hazır değerler, menkul değerler,
alacaklar, duranlar ve stoklardır.
1.6. Temettü
(Kar Payı) nedir?
Temettü diğer adıyla kar payı, bir şirketin bir
yıllık faaliyet dönemi sonucunda elde ettiği, Net Dönem Karı üzerinden (yasal
karşılıklar çıkarıldıktan sonra) dağıttıkları ve ortakların şirkette
sermayelerinin bulunması karşılığında elde ettikleri getiridir

1.7.İcra
Kurulu
Şirketin tepe yöneticilerinin bulunduğu ve yönetim
kuruluna karşı raporlama zorunlulukları bulunan, tüm alt departmanların grup
başkanlarının bulunduğu kurmaylar takımıdır. Bir CEO (icra kurulu başkanı)
önderliğinde toplanan bu takımın görevi; ana şirketin ve bağlı şirketlerin
icraatlarını denetlemek, yönlendirmek, orta ve üst düzey yöneticilere koçluk
yapmak, şirketin hissedarlar ve kamu nezdindeki piyasa değerini ve saygınlığını
artırmaktır.
1.8.Anonim
Şirketler
Sermaye şirketi olmanın tüm özelliklerini
taşıyan, büyük hedefleri gerçekleştirmek için kurulan, her türlü ekonomik
faaliyette bulunabilen kurullarla çoğunluk esasına göre yönetilen, menkul
kıymet (hisse senedi, tahvil vb.) çıkartabilen şirketlerdir. Bir unvana sahip,
esas sermayesi belirli ve paylara bölünmüş olan ve borçlarından dolayı yalnız
mal varlığı ile ortaklarının sorumluluğu, taahhüt etmiş oldukları sermaye payı
ile sınırlı bulunan şirkettir. (Türk Ticaret Kanunu 269. madde)
1.9.Öz Sermaye
İşletme sahibinin ya da sahiplerinin kullanımına
ayırdıkları sermayedir. Bu sermayeyi kuruluşta ortaya konulan para, mal,
haklar, hisse senedi gibi değerler oluşturur. İşletmenin kredi almadığı
varsayıldığında, öz sermaye toplam varlıklara eşit olur.
Toplam Aktifler - Toplam Borçlar = Öz Sermaye
2. BİM’İN YAPISI
2.1. BİM’in
Organizasyonu ve Faaliyet Konusu
BİM Birleşik Mağazalar
Anonim Şirketi (BİM - Şirket) 31 Mayıs 1995 tarihinde kurulmuş olup, Eylül
1995’te faaliyetlerine başlamıştır. Şirket’in kayıtlı adresi Ebubekir Cad. No:
73 Sancaktepe, İstanbul’dur. Şirket, perakendecilik sektöründe faaliyet göstermekte
olup, içerisinde özel markaların da bulunduğu yaklaşık 600 üründen oluşan ürün
yelpazesini Türkiye çapında faaliyet gösteren mağazaları aracılığıyla
satmaktadır. Şirket’in halka açık hisseleri, Temmuz 2005’ten
itibaren İstanbul Menkul Kıymetler Borsası’nda
(“İMKB”) işlem görmektedir.
Şirket, Fas’da yüksek indirimli gıda
perakendeciliği sektöründe faaliyette bulunmak amacı ile 19 Mayıs 2008
tarihinde kurulan BIM Stores SARL şirketine %100 iştirak etmiş ve BIM Stores
SARL, 11 Nisan 2009 tarihinde Fas’ta ilk mağazasını açarak faaliyetlerine
başlamıştır. BIM Stores SARL, mali sonuçları, 31 Aralık 2011 tarihli mali
tablolarda tam konsolidayon yöntemine göre konsolide edilmiştir.
Bundan sonra konsolide
finansal tablolarda Şirket ve konsolide edilmiş bağlı ortaklığı “Grup” olarak
adlandırılacaktır.
31 Aralık 2011 ve 2010
tarihlerinde sona eren hesap dönemleri içinde çalışan ortalama personel sayısı
kategorilerine göre aşağıdaki tablodaki gibidir.
BİM
Yönetim Yurulu şirketin hissedarlarından oluşmaktadır. Aynı zamanda
yönetim kurulunun bir kısmı İcra
Kurulunu oluşturmaktadır.
Tablo.1. BİM’in Hisse Dağılımı
Hissedar
|
Hisse Sayısı
|
Pay Oranı %
|
Mustafa Latif Topbaş
|
26.466.496
|
17,43
|
Ahmet Afif Topbaş
|
13.571.000
|
8,94
|
A. A. El Khereji
|
10.626.000
|
7,00
|
Firdevs Çizmeci
|
1.799.990
|
1,18
|
Ömer Hulusi Topbaş
|
180.000
|
0,12
|
İbrahim Halit Çizmeci
|
10
|
0,00
|
Diğer (Halka açık)
|
99.156.504
|
65,33
|
Toplam
|
151.800.000
|
100,00
|
2.2. Merkezi Olmayan Yapılanma
BİM, genel müdürler
tarafından yönetilen ve her biri kendi personeline ve deposuna sahip bölge
teşkilatları şeklinde örgütlenmiştir. BİM’in yüksek başarısını getiren bu
organizasyon yapısının en önemli özelliği, yönetimin merkezilikten arındırılmış
ve yalın olmasıdır. BİM, 2011 yılında açtığı üç yeni genel müdürlükle bölge
teşkilatı sayısını 33’e yükseltmiştir. 2012 yılında ise bölge genel
müdürlüklerinin 38’e çıkarılması planlanmaktadır. Şirket, 2012’de Aksaray,Van,
Antalya, Mersin ve İstanbul’da yeni bölge genel müdürlükleri açmayı
planlamaktadır.
2.3. Yüksek
İndirim Kavramı
BİM, yüksek alım gücü
sayesinde satışını yaptığı ürünlerin çoğunun Türkiye’deki en büyük alıcısıdır.
Böylece tedarikçilerinin düşük maliyetle ve kaliteli üretim yapmalarını teşvik
etmekte ve kaliteli ürünleri uygun fiyatlara tedarik edebilmektedir.
2.4. Etkin
Maliyet Yönetimi
Gerçekleştirdiği bütün
faaliyetlerde uyguladığı etkin maliyet yönetimi politikasıyla BİM, organize
perakende sektöründeki güçlü konumunu her geçen gün daha da
sağlamlaştırmaktadır. Bu kapsamda, lojistik faaliyetlerin tamamı BİM’in kendi
bünyesinde gerçekleştirilmekte olup, dış kaynak kullanılmamaktadır.
Bugün sektöründeki en
yaygın mağaza ağına sahip olan BİM, maliyet yönetimi uygulamalarında şu
ilkelerle hareket eder:
1. Mağazalarını genel olarak kiralama
yöntemleriyle açar.
2. Ana caddelerde yüksek maliyetli mağaza açmak
yerine aynı bölgedeki ara sokaklarda hizmet sunar.
3. Mağazalarında hizmeti aksatmayacak
yeterlilikte eleman çalıştırır. Etkin bir insan kaynakları planlamasıyla, iş
yükünün bir kısmını yarı zamanlı elemanlar aracılığıyla karşılar.
4. Mağazalar olabildiğince sade dekore edilir,
minimum raf sistemi kullanılır, maliyetler en az düzeyde tutulur ve elde edilen
kazanımlar ürün fiyatlarına yansıtılır.
5. Reklam ve tanıtım harcamalarını abartısız
düzeyde tutar.
6. Ürün dağıtımını kendi lojistik ağıyla yapar.
7. Ürün portföyünü sınırlı tutar ve
tedarikçilerinden düşük fiyata büyük miktarlarda alım yapar.
8. Ürün portföyünde mümkün olduğunca çok sayıda
özel markalı ürüne yer verir.
9. Maliyet hesaplarını günlük bazda yapar, etkin
bir maliyet denetimi uygular ve gelişmelere anında müdahale edebilme
kapasitesine sahiptir.
10. Yeni tasarruf yöntemleri bulur, projelendirir
ve hayata geçirir.
2.5.
Yüksek Stok Devir Hızı
BİM’de stok yönetimi
tüm dünyada yaygın olarak kullanılan bir program aracılığıyla yürütülmektedir.
Bölge merkezlerinden yönetilen stoklar, depolardan mağazalara, mağazalardan da
müşterilere iletilirken etkin bir biçimde izlenmektedir. Otomatik stok
kontrolü, kullanılmakta olan program aracılığıyla yapılmaktadır. Belirli dönemlerde,
mağaza ve depolarda yapılan sayımlarda elde edilen sonuçlar kayıtlardaki
verilerle karşılaştırılarak düzenli olarak kontrol edilmektedir. BİM’deki etkin
stok yönetimi sayesinde stok açıkları, sektör ortalamalarının çok altında bir
düzeyde seyretmektedir.
2.6. Finansman Kaynakları
Faaliyetlerini eksi net
işletme sermayesiyle sürdüren BİM, nakit toplama gücü sayesinde kendi
finansmanını sağlamaktadır. Operasyonel nakit çıkışlarının yanı sıra 2011
yılında 182 milyon TL nakit kâr dağıtımı ve konsolide bazda 183 milyon TL
yatırım gerçekleştirilmiştir. 2009 yılında faaliyetlerine başlanan ilk yurt
dışı operasyonu olan Fas operasyonlarını finanse eden Şirket, bunları kredi
kullanmadan tamamen kendi kaynaklarıyla gerçekleştirmektedir.
2.7. Gıda Güvenliği
Müşterilerin
ihtiyaçlarını tam ve sürekli olarak karşılayabilecek güvenilir ürünleri, en
ekonomik biçimde ve zamanında sağlayan BİM, gıda güvenliği konusunda sürekli
iyileştirme yapmayı şirket politikası olarak benimsemiştir.
2.8. Ürün
Yelpazesi
BİM’in ürün portföyünün
oluşturulmasında temel ölçüt, yüksek kalite ve düşük fiyattır. Mağazalarda
tüketiciye sunulan ürünler bir hane halkının günlük temel ihtiyacını
karşılayacak biçimde seçilir. BİM ailesi ürün seçimi ve fiyatlandırılması
konusunda detaylı ve hassas bir çalışma yöntemi
benimsemiştir. BİM’in müşterilerine sunduğu ürünler dört ana gruba ayrılır:
·
Özel
Markalı (Private Label) Ürünler
·
Spot
Ürünler
·
Exclusive
Ürünler
·
Markalı
Ürünler
2.9. Oy Hakları ve Azınlık Hakları
Şirket paylarının
tamamı hamiline yazılıdır. Hisse senetlerinde oy hakkına ilişkin imtiyaz
bulunmamaktadır. Şirket hissedarları ve vekillerinin olağan ve olağanüstü Genel
Kurullar’da sahip oldukları her bir hisse için bir oy hakkı vardır. Her
hissedar kendi adına oy kullanmak üzere Genel Kurul’a bir temsilci
gönderebilir. Vekâleten oy kullanma Sermaye Piyasası Kurulu düzenlemelerine
uygun olarak yapılacaktır. Şirket Ana Sözleşmesi’nde birikimli oy kullanılması
ile ilgili bir hüküm bulunmamakla birlikte azınlık payları yönetimde temsil
edilmemektedir.
2.10.
Hizmet
Felsefesi
·
BİM, temel
gıda malzemelerini mümkün olan en uygun fiyat ve en yüksek kaliteyle tüketiciye
ulaştırmayı ilke edinmiştir.
·
BİM için
müşterilerinin menfaati, kısa vadeli yüksek kârdan daha önemlidir.
·
BİM,
ürünleri koliler içinde teşhir eder, gereksiz mağaza maliyetlerinden kaçınır.
·
BİM, en
kaliteli ürünleri en uygun fiyatlarla sunar.
·
BİM,
müşterilerine en yakın noktalarda ve en uygun fiyatlarla mağaza kiralar.
·
BİM
müşterileri, memnun kalmadıkları ürünleri tartışmasız iade edebilirler.
·
BİM,
ürünlerin fiyatını artıracak abartılı reklam harcamaları yapmaz.
·
BİM,
müşterileri için yüksek kaliteli ürünleri özel olarak ürettirir.
·
BİM
mağazaları, olabildiğince sade dekore edilir.
·
BİM
müşterileri, ambalaja ve markaya değil, ürünün kendisine para öderler.
·
BİM
mağazalarında, hizmeti aksatmayacak yeterlilikte personel çalışır.
2.11.
Kilometre
Taşları
·
1995, BİM,
21 mağaza ile hizmet vermeye başladı.
·
1997, Türkiye’nin
ilk özel marka (private label) ürünü olan Dost Süt, tüketicinin beğenisine
sunuldu. 100. Mağaza hizmete açıldı.
·
2001, BİM,
ekonomik krize karşın 87 mağaza daha açtı.
·
2003, Net
satışlar 1 milyar TL’yi geçti.
·
2004,
1.000’inci mağazanın açılışı gerçekleşti.
·
2005, BİM
hisselerinin %44,12’si halka arz edildi.
·
2008, BİM,
551 yeni mağaza açılışı ile mağaza sayısını 2.285’e çıkardı. Ciroda %42’lik
büyüme sağlandı.
·
2009,
Fas’ta açılan mağazalarla ilk yurt dışı operasyonuna başlandı.
·
2010, BİM,
6.574 milyon TL ciro ile sektör liderliğine ulaştı.
·
2011, BİM,
8 milyar TL’yi geçen cirosuyla, Türkiye gıda perakende pazarındaki bir numaralı
pozisyonunu pekiştirdi.
2.12.
Yatırımcı
İlişkileri
BİM, halka açıldığı
Temmuz 2005 tarihinden bugüne dek yatırımcılarına daima katma değer
sağlamıştır. 2005 Temmuz ayından bu yana Şirket’in hisse fiyatı %1.100 değer
kazanmış olup, İMKB 30 endeks getirisinin üstünde bir performans sergilemiştir.
Ayrıca, BİM yüksek yatırımlarına rağmen yatırımcısına her yıl yüksek oranda
temettü dağıtma başarısı göstermiştir. Şirket, geçen 6,5 yılda yatırımcılarına %1.100
kazandırırken, BİM’in de dahil olduğu İMKB 30 endeksinde bu rakam %63 olmuş ve
böylece halka açıldığı günden bugüne hisse fiyatı yaklaşık 12 kat artmıştır.
2005 yılında Finans
Direktörlüğü’ne bağlı olarak Yatırımcı İlişkileri Birimi oluşturulmuştur.
Birim, SPK mevzuatına uygun olmak, en doğru bilgiyi, eksiksiz, aynı anda
yatırımcılarına iletmek amacıyla çalışmalarını yürütmektedir. Birim tarafından
2011 yılında toplam 9 özel durum açıklaması yapılmış, beş yatırımcı konferansı
ve toplam 150 civarındaki toplantıda da yatırımcı ve pay sahipleri
bilgilendirilmiştir. BİM, güçlü büyüyen ve buna rağmen yatırımcılarına yüksek
oranda kâr payı dağıtabilen ender şirketlerden biridir. Bu bağlamda, 2010 yılı
kârının 182,2 milyon TL’si 2011 yılında nakit kâr payı olarak dağıtılmıştır.
2.13. Sosyal
Sorumluluk
Somali’ye Yardım
Kampanyası Türkiye perakende sektörünün lideri BİM, açlıkla mücadele eden
Somali’ye karşı kayıtsız kalmayarak yardım için harekete geçmiştir.
Başbakanlığın düzenlediği Somali’ye yardım kampanyası kapsamında BİM kurum
olarak Somali’ye 1 milyon TL nakit yardım gerçekleştirmiştir. Ayrıca BİM
çalışanları arasında da yardım kampanyası başlatılmış, 200.000 TL yardım
toplanmıştır.
Van’a Yardım Van
depreminden sonra depremden mağdur olan bölge halkına yönelik yaklaşık 200.000
TL’lik ayni yardım yapılmıştır.
M,
kurumsal bir vatandaş olmanın bilinci ve sorumluluğuyla
“Eğitim Her Engeli
Aşar” Kampanyası Kurumsal bir vatandaş olmanın sorumluluğunu bilen BİM,
Cumhurbaşkanlığı himayesinde, Türkiye Beyaz Ay Derneği koordinasyonuyla
gerçekleştirilen “Eğitim Her Engeli Aşar” kampanyasına ana sponsor olmuştur.
Eğitim Her Engeli Aşar kampanyası, engelli vatandaşlarımızın eğitimine yönelik
olarak başlatılmış bir projedir. Kampanyanın başladığı 2009 yılından bu yana
engelli eğitiminde önemli ilerlemeler sağlanmıştır. 2009 yılında eğitim gören
engelli sayısı 151 bin iken bu rakam 2011 yılında 316 bine çıkmıştır. İki yıl
içinde 44 okul yapılırken 1.316 eğitim sınıfı açılmıştır. Ayrıca kampanya
sürecinde Türkiye genelinde 52 bin aile ziyaret edilmiştir.OJ
ELERİ
2.14. Dünya
Perakende Sektöründeki Yeri
Deloitte Touche’un, 2010 yılı sonuçlarına göre
hazırladığı “Yeni pazarlara açılmak: Perakendenin Küresel Güçleri 2012”
raporuna göre BİM, küresel arenada en hızlı büyüyen yedinci perakende şirketi
olmayı başarmıştır. Ayrıca, dünyadaki perakende şirketleri arasında 194. Sırayı
alarak bir önceki yıla göre 26 basamak ilerlemiş olup, Şirket’in piyasa
değerinin maddi duran varlıklarına (sabit kıymet yatırımları) oranlanmasıyla
hesaplanan “Q” oranına göre yapılan sıralamada BİM, dünyada ikinci sırada
bulunmaktadır.
3.
BİM
2010-2011 FAALİYET RAPORLARI
BİM, 2010 yılında elde
ettiği sektör liderliğini 2011 yılında da hem mağaza sayısıyla hem de
satışlarıyla sürdürmüştür. İstikrarlı bir şekilde büyüyen BİM, 1995 yılında 21
mağaza ile başladığı başarı yolculuğuna, 2011 sonu itibarıyla tüm Türkiye’ye
yayılmış 3.289 mağazasıyla devam etmektedir. 2011 yılında üç yeni bölge genel
müdürlüğünün yanı sıra açtığı 338 yeni mağazayla en yaygın perakendeci sıfatını
devam ettiren BİM’in bu başarılı performansı satışlarına da yansıyarak %25’lik
artış sağlanmıştır. BİM’in doğru iş modeli ve başarılı operasyonları sonucunda
kârlılığında %22 artış gerçekleşmiş ve 2011 BİM için bir büyüme yılı olmuştur.
Mevcut mağazaların performanslarında meydana gelen artışlar büyümeyi
tetiklemiştir. BİM, Türkiye operasyonlarının yanı sıra 2011 yılında Fas’ta 32
mağaza açarak mağaza sayısını 76’ya yükseltmiş ve Fas operasyonlarını tüm
hızıyla sürdürmüştür. Dünya şirketi olma düşüncesiyle hareket eden BİM, yeni
ülkelere açılmayla ilgili araştırmalarına devam etmekte olup, Mart 2012’de
aldığı karara istinaden Mısır’da kendi iş sahasında faaliyetlere başlamayı
planlamaktadır. BİM, gıda perakende pazarındaki liderliğinin vermiş olduğu
sorumlulukla hizmet çıtasını her geçen gün artırarak, gösterdiği yüksek
performansla, 2006-2011 yılları arasında, Türkiye GSMH ve perakende sektörü
büyüme oranlarının çok üzerinde olan %30’luk bir yıllık ortalama büyüme oranına
(CAGR) ulaşmıştır.
Bu başarı Şirket’in
piyasa değerine de yansımış ve BİM’in halka açıldığı dönemden bugüne kadar
geçen 6,5 yıllık sürede, piyasa değerinde yaklaşık 12 kat artış sağlanmıştır.
3.1. Net Satışlar %25 Arttı
Son üç yılda satış
hacmini %93 oranında artıran BİM’in uyguladığı başarılı iş modeli, istikrarlı
büyüme tablosunda önemli rol oynamaktadır. Organize perakende sektöründe satış
hacmi açısından lider olan BİM, 2011 yılında satışlarını %25 oranında artırarak
büyük bir başarıya imza atmıştır.
3.2. Yaygınlık %11 Arttı
BİM, 2010 yılında elde
ettiği sektörel liderliğini, 2011 yılında da hem mağaza sayısıyla hem de
satışlarıyla sürdürmüştür. İstikrarlı bir şekilde büyüyen BİM, 1995 yılında 21
mağaza ile başladığı başarı yolculuğuna, 2011 sonu itibarıyla tüm Türkiye’ye
yayılmış 3.289 mağazasıyla devam etmektedir.
3.3. Net Kar %22 Arttı
BİM’in, doğru iş modeli ve başarılı operasyonları
kârlılığına da yansımıştır. 2011’de BİM’in net kârında gerçekleşen %22
oranındaki artışın en büyük sebebi sağlıklı büyümenin yanı sıra verimliliğe de
odaklanılmış olmasıdır.
3.4. Fvök %19 Arttı
3.5. Mağaza Sayısı %11 Arttı
3.6. Çalışan Sayısı %14 Arttı
3.7. Aktif Toplam %26 Arttı
3.8. Ortalama Günlük Müşteri Sayısı %14 Arttı
4.
GIDA
SEKTÖRÜ
4.1. Küresel Gıda Sektörü
Dünya
nüfusunun 2050 itibari ile 9 milyar olması beklenmektedir. Buda gıda ihtiyacını
doğal olarak artıracaktır. Gıda sektörünün %50 dolayında artması
beklenmektedir. Buda doğal olarak gıda sektöründeki artışa neden olacaktır.
Dünya gıda sektörü küresel krizlere rağmen her yıl %3 civarında artış
göstermektedir. Küresel yiyecek ve içecek pazarının 2010 yılında 3,8 trilyon
ABD dolarına ulaşması beklenmektedir.6 2007 yılında 3,5 trilyon ABD doları
seviyesinde olan bu rakam, küresel krize rağmen yılda yaklaşık % 3 oranında
büyümüştür. Çin, Hindistan ve Brezilya gibi gelişmekte olan pazarlar resesyonun
gelişmiş pazarlarda tüketici harcamalarını azaltmasıyla büyümenin itici gücü
olarak görülmeye başlanmıştır. Diğer taraftan, hayvan yemi gibi ham maddelerin,
enerji kaynaklarının ve paketleme malzemeleri gibi diğer bazı malların artan
fiyatları üreticiler için endişe kaynağı olmaktadır.
Aynı
zamanda dünyada meydana gelen doğal afetler, savaşlar, krizler vb. durumlarda
gıda arz ve talep dengesinde değişiklikler meydana getirmektedir. Son dönemde
kuraklık dolayısı ile buğday fiyatlarında beklenenden daha fazle artış meydana
geldi. Suriyede başgösteren olaylar, sadece suriyede değil çevre ülkelerde de
etkilerini sürdürüyor. Ülkemizde Suriye’den gelen yüzbinden fazla mülteci
bulunmaktadır. Bunların birincil ihtiyaçları devletimiz tarafından
sağlanmaktadır. Yiyecek içecek birincil ihtiyaçlar olduğundan dolayı her şartta
insanevladının gıdaya ihtiyacı devam edecektir.
4.2. Türkiye Gıda Sektörü
Yiyecek ve
içecek sektöründeki üretim 2009 yılında 8,9 milyar TL olup ülkenin toplam
üretiminin % 18-20’sini oluşturmaktadır. Bu üretim büyük ölçüde ülkedeki tarım
sektörüne bağlıdır. Türkiye’de geniş bir ürün yelpazesinde ekim
yapılabilmesine, genel olarak ılıman olan iklim imkân vermektedir.
Türkiye’de
yiyecek ve içecek sektöründeki önemli alt pazarlar et ve et ürünleri, unlu
mamuller, süt ürünleri, sebze ve meyveler, yağlar, şekerli ve çikolatalı
mamuller, alkollü ve alkolsüz içecekler, hazır yemekler ve bebek mamalarından
oluşmaktadır.
Türk
halkının yiyecek, içecek ve tütün için gerçekleştirdiği tüketim harcamalarının
payı % 26 düzeyinde seyretmekteyken 2009-2010 yılında % 27 - 27,5 seviyesine
yükselmiştir. Bu seviye Avrupa standardı olan % 15 - 20 arasındaki orandan
yüksek kalmaktadır. Yiyecek, içecek ve tütüne yapılan tahmini toplam tüketici
harcamaları 2007 yılında yaklaşık 120 milyar ABD doları, 2008 yılında ise 130
milyar ABD doları seviyesindedir.
5. DEĞERLENDİRME
Son
yıllarda mahalle bakkalarının yerini modern, düzenli, çok ürünlü marketler
aldı. Bunlarda artık yerlerini daha marka ve büyük gıda zingirlerine
bırakıyor. Gıda zincirleri arasındada
kıyasıya rekabetler yaşanıyor. Her marka öne geçmek için farklı metodlar
kullanıyor. Bunlar kalite, güven, ucuzluk, reklam, marka değeri, yaygınlık ve
teknoloji olabilir.
Ülkemizde
gıda zinciri denince akla ilk gelen markalardan biride BİM’dir. Bende özellikle
son yıllarda alışverişimi buradan yapıyorum. Bunun en büyük nedeni bu markaya
olan güvenimdir. Bu güne kadar aldığım ürünler hakkında hiçbir sorun yaşamadım.
Zaten beğenmediğiniz bir ürünü şartsız olarak iade edebiliyorsunuz. Son
yıllarda BİM marketlerine her yerde rastlayabilirsiniz. Yaygınlık giderek
arttığı için gittiğiniz herhangi bir yerde, devamlı aldığınız ve bildiğiniz
ürünü alıyorsunuz. BİM marketleri orta büyüklükte olduğu için açılması için çok
fazla maliyete ihtiyaç olduğunu düşünmüyorum. Diğer perakende zingirlerinin
marketleri daha büyük olduğu için yeni bir şube açmak daha maliyetli oluyor.
BİM
AŞ’nin hisse senedi fiyatları Ocak 2012 ye göre %60 oranında artmış bulunuyor.
Firmanın değerinin dalgalı olsada uzun vadeli olarak devamlı artacağını
düşünüyorum. BİM hisseleri, faizsiz bir kuruluş olduğu için bu konuda hassas
olan yatırımcılar için idealdir. Buda firmanın bir yönüyle sosyal-kültürel
değerlere göre hareket ettiğini gösteriyor.
BİM
büyümeye bağlı olarak aynı zamanda çalışanlar için yeni iş imkanları sunuyor.
Lise arkadaşımın BİM’de çalışıyor olması benim buradan alış-veriş yapmamı
kamçılıyor. Bulunduğum çevrede üniversite öğrencileri çoğunlukta ve BİM’e
uğradığımda çokça üniversite öğrencisi görüyorum. Ülkemizin demografik yapısını
düşündüğümüzde gençler önemli bir kısmı oluşturuyorlar. İlerleyen yıllarda bu
öğrencilerin aynı şekilde buradan alış-veriş yapacaklarını düşünüyorum.
BİM’i
güven, kalite ve müşteri ilişkileri yönüyle rakiplerine karşı daha avantajlı
olarak görüyorum.
KAYNAKLAR
BİM. (2011). 2011 Faaliyet Raporu. 01.12.2012,
http://www.bim.com.tr/dosyalar/faaliyet-raporlari/1_51877115_bim_frat_2011.pdf
Blogcu.com. (2007). İcra Kurulu
(CxO' lar Arenası) - Kim Kimdir? Ne İş Yapar?. 02.12.2012, http://cioclub.blogcu.com/icra-kurulu-cxo-lar-arenasi-kim-kimdir-ne-is-yapar/3266069
BorsaMania.net. (b.t.). Konsolide Mali Tablolar.
01.12.2012, http://www.borsamania.net/okul/temel_analiz/tbl.html
Deloitte. (Temmuz 2010). Türkiye
Cumhuriyeti Başbakanlık Yatırım Destek ve Tanıtım Ajansı Türkiye Gıda Sektörü
Raporu. 04.12.2012, http://www.invest.gov.tr/tr-TR/infocenter/publications/Documents/GIDA.SEKTORU.PDF
Finansonline.com. (b.t.). Terimler Sözlüğü. 02.12.2012, https://www.finansonline.com/pages_help_terms_f.asp
Muhasebe Türk İnternet Bilgi Hizmetleri. (b.t.). Mali Tablolar
Nelerdir. 01.12.2012, http://muhasebeturk.org/borsa-piyasa-finans-menkul-kiymetler-imkb/429-temel-borsa-bilgileri/1023-mali-tablolar-nelerdir.html
MuhasebeDersleri. (b.t.). Anonim Şirketler. 01.12.2012, http://www.muhasebedersleri.com/sirketler-muhasebesi/anonim-sirketler.html
MuhasebeDersleri. (b.t.). Bilanço. 01.12.2012, http://www.muhasebedersleri.com/genel-muhasebe-2/bilanco.html
No comments:
Post a Comment