July 28, 2013

BİM 2010-2011 FAALİYET RAPORLARI


1.      KAVRAMLAR

 

 

1.1. Mali Tablolar
Mali tablolar teriminden sözedilen tablolar, türk vergi kanunu, türk ticaret kanunu, sermaye piyasası kanunu vb. kanunlar tarafından bazı şirketler için zorunlu olarak tutulan, bir şirketin dönemsel faaliyetleri sonucu hazırlamak ve yayınlamak (halka açık şirketler, aracı kurumlar vb.) zorunda oldukları ve ilgili şirketin performansını gösteren, standartlaştırılmış muhasebe kayıtlarıdır. Başlıcaları bilanço, gelir-gider tablosu, satılan malın maliyeti, kar dağıtım, fon ve nakit akım, tablolarıdır.

1.2. Konsolide Mali Tablolar
Konsolide mali tablolar da mali tablolar ile aynı amacı gerçekleştirmek için hazırlanmakta; ancak diğer mali tablolardan farklı olarak bu tablolar birden fazla işletmenin işlemlerini ifade etmektedir. 
Bir işletmenin özellikle bilanço ve gelir tabloları gibi finansal tablolarının düzenlenmesi hem hukuki hem de ekonomik bir zorunluluk iken; konsolide mali tabloların hazırlanması sadece ekonomik bir zorunluluk taşımakta ve bu tabloların düzenlenmesinin hukuki bir özelliği bulunmamaktadır.

               Konsolide mali tablolar, ayrı tüzel kişiliklere sahip işletmelerin aktiflerinin, borçlarının, özkaynaklarının, gelirlerinin ve giderlerinin bir araya getirilmesi, diğer bir ifade ile ana şirketin tablolarıyla birleştirilmesiyle elde edilen tablolardır.

1.3. Bilanço
Bilanço, işletmenin belli bir tarihteki varlıklarını ve bu varlıkların sağlandığı kaynaklarını gösteren mali bir tablodur. Bilanço muhasebe sisteminin en önemli tablolarından biridir. Bilanço işletmeler açısından son derece fayda sağlamaktadır. Bilançonun biçiminde dört bölüm bulunmaktadır.

1.4.Faiz ve Vergi Öncesi Kar (FVÖK)
Şirketlerin karlarından finansman giderleri ve vergiler indirilmeden bulunan tutar; Faiz ve vergi öncesi kar olarak adlandırılmaktadır. Şirketlerin faiz ve vergi yükümlülükleri öncesi kar tutarları, şirketlerin toplam faaliyetlerinden ne kadar kar ettiğini görmemizi sağlar.
Faiz ve Vergi Öncesi Kar = Dönem Karı + Finansman Giderleri.

1.5.Aktif Toplam
Aktif  toplam  bizim elimizde olan değerler yada alacaklarımızdır. Bunlar, hazır değerler, menkul değerler, alacaklar, duranlar ve stoklardır.

1.6. Temettü (Kar Payı) nedir?
Temettü diğer adıyla kar payı, bir şirketin bir yıllık faaliyet dönemi sonucunda elde ettiği, Net Dönem Karı üzerinden (yasal karşılıklar çıkarıldıktan sonra) dağıttıkları ve ortakların şirkette sermayelerinin bulunması karşılığında elde ettikleri getiridirtemettü

1.7.İcra Kurulu
Şirketin tepe yöneticilerinin bulunduğu ve yönetim kuruluna karşı raporlama zorunlulukları bulunan, tüm alt departmanların grup başkanlarının bulunduğu kurmaylar takımıdır. Bir CEO (icra kurulu başkanı) önderliğinde toplanan bu takımın görevi; ana şirketin ve bağlı şirketlerin icraatlarını denetlemek, yönlendirmek, orta ve üst düzey yöneticilere koçluk yapmak, şirketin hissedarlar ve kamu nezdindeki piyasa değerini ve saygınlığını artırmaktır.
1.8.Anonim Şirketler
Sermaye şirketi olmanın tüm özelliklerini taşıyan, büyük hedefleri gerçekleştirmek için kurulan, her türlü ekonomik faaliyette bulunabilen kurullarla çoğunluk esasına göre yönetilen, menkul kıymet (hisse senedi, tahvil vb.) çıkartabilen şirketlerdir. Bir unvana sahip, esas sermayesi belirli ve paylara bölünmüş olan ve borçlarından dolayı yalnız mal varlığı ile ortaklarının sorumluluğu, taahhüt etmiş oldukları sermaye payı ile sınırlı bulunan şirkettir. (Türk Ticaret Kanunu 269. madde)

1.9.Öz Sermaye
İşletme sahibinin ya da sahiplerinin kullanımına ayırdıkları sermayedir. Bu sermayeyi kuruluşta ortaya konulan para, mal, haklar, hisse senedi gibi değerler oluşturur. İşletmenin kredi almadığı varsayıldığında, öz sermaye toplam varlıklara eşit olur.
Toplam Aktifler - Toplam Borçlar = Öz Sermaye

2.      BİM’İN YAPISI

 

2.1. BİM’in Organizasyonu ve Faaliyet Konusu
BİM Birleşik Mağazalar Anonim Şirketi (BİM - Şirket) 31 Mayıs 1995 tarihinde kurulmuş olup, Eylül 1995’te faaliyetlerine başlamıştır. Şirket’in kayıtlı adresi Ebubekir Cad. No: 73 Sancaktepe, İstanbul’dur. Şirket, perakendecilik sektöründe faaliyet göstermekte olup, içerisinde özel markaların da bulunduğu yaklaşık 600 üründen oluşan ürün yelpazesini Türkiye çapında faaliyet gösteren mağazaları aracılığıyla satmaktadır. Şirket’in halka açık hisseleri, Temmuz 2005’ten
itibaren İstanbul Menkul Kıymetler Borsası’nda (“İMKB”) işlem görmektedir.
Şirket, Fas’da yüksek indirimli gıda perakendeciliği sektöründe faaliyette bulunmak amacı ile 19 Mayıs 2008 tarihinde kurulan BIM Stores SARL şirketine %100 iştirak etmiş ve BIM Stores SARL, 11 Nisan 2009 tarihinde Fas’ta ilk mağazasını açarak faaliyetlerine başlamıştır. BIM Stores SARL, mali sonuçları, 31 Aralık 2011 tarihli mali tablolarda tam konsolidayon yöntemine göre konsolide edilmiştir.

Bundan sonra konsolide finansal tablolarda Şirket ve konsolide edilmiş bağlı ortaklığı “Grup” olarak adlandırılacaktır.

31 Aralık 2011 ve 2010 tarihlerinde sona eren hesap dönemleri içinde çalışan ortalama personel sayısı kategorilerine göre aşağıdaki tablodaki gibidir.

            BİM Yönetim Yurulu şirketin hissedarlarından oluşmaktadır. Aynı zamanda yönetim  kurulunun bir kısmı İcra Kurulunu oluşturmaktadır.






Tablo.1. BİM’in Hisse Dağılımı
Hissedar
Hisse Sayısı   
Pay Oranı %

Mustafa Latif Topbaş
26.466.496
17,43
Ahmet Afif Topbaş
13.571.000     
8,94
A. A. El Khereji
10.626.000
7,00
Firdevs Çizmeci
1.799.990
1,18
Ömer Hulusi Topbaş
180.000
0,12
İbrahim Halit Çizmeci
10
0,00
Diğer (Halka açık)
99.156.504
65,33
Toplam
151.800.000
100,00
                                                                                  

2.2.  Merkezi Olmayan Yapılanma
BİM, genel müdürler tarafından yönetilen ve her biri kendi personeline ve deposuna sahip bölge teşkilatları şeklinde örgütlenmiştir. BİM’in yüksek başarısını getiren bu organizasyon yapısının en önemli özelliği, yönetimin merkezilikten arındırılmış ve yalın olmasıdır. BİM, 2011 yılında açtığı üç yeni genel müdürlükle bölge teşkilatı sayısını 33’e yükseltmiştir. 2012 yılında ise bölge genel müdürlüklerinin 38’e çıkarılması planlanmaktadır. Şirket, 2012’de Aksaray,Van, Antalya, Mersin ve İstanbul’da yeni bölge genel müdürlükleri açmayı planlamaktadır.


2.3. Yüksek İndirim Kavramı
BİM, yüksek alım gücü sayesinde satışını yaptığı ürünlerin çoğunun Türkiye’deki en büyük alıcısıdır. Böylece tedarikçilerinin düşük maliyetle ve kaliteli üretim yapmalarını teşvik etmekte ve kaliteli ürünleri uygun fiyatlara tedarik edebilmektedir.



2.4. Etkin Maliyet Yönetimi
Gerçekleştirdiği bütün faaliyetlerde uyguladığı etkin maliyet yönetimi politikasıyla BİM, organize perakende sektöründeki güçlü konumunu her geçen gün daha da sağlamlaştırmaktadır. Bu kapsamda, lojistik faaliyetlerin tamamı BİM’in kendi bünyesinde gerçekleştirilmekte olup, dış kaynak kullanılmamaktadır.

Bugün sektöründeki en yaygın mağaza ağına sahip olan BİM, maliyet yönetimi uygulamalarında şu ilkelerle hareket eder:

1. Mağazalarını genel olarak kiralama yöntemleriyle açar.
2. Ana caddelerde yüksek maliyetli mağaza açmak yerine aynı bölgedeki ara sokaklarda hizmet sunar.
3. Mağazalarında hizmeti aksatmayacak yeterlilikte eleman çalıştırır. Etkin bir insan kaynakları planlamasıyla, iş yükünün bir kısmını yarı zamanlı elemanlar aracılığıyla karşılar.
4. Mağazalar olabildiğince sade dekore edilir, minimum raf sistemi kullanılır, maliyetler en az düzeyde tutulur ve elde edilen kazanımlar ürün fiyatlarına yansıtılır.
5. Reklam ve tanıtım harcamalarını abartısız düzeyde tutar.
6. Ürün dağıtımını kendi lojistik ağıyla yapar.
7. Ürün portföyünü sınırlı tutar ve tedarikçilerinden düşük fiyata büyük miktarlarda alım yapar.
8. Ürün portföyünde mümkün olduğunca çok sayıda özel markalı ürüne yer verir.
9. Maliyet hesaplarını günlük bazda yapar, etkin bir maliyet denetimi uygular ve gelişmelere anında müdahale edebilme kapasitesine sahiptir.
10. Yeni tasarruf yöntemleri bulur, projelendirir ve hayata geçirir.

2.5. Yüksek Stok Devir Hızı
BİM’de stok yönetimi tüm dünyada yaygın olarak kullanılan bir program aracılığıyla yürütülmektedir. Bölge merkezlerinden yönetilen stoklar, depolardan mağazalara, mağazalardan da müşterilere iletilirken etkin bir biçimde izlenmektedir. Otomatik stok kontrolü, kullanılmakta olan program aracılığıyla yapılmaktadır.                          Belirli dönemlerde, mağaza ve depolarda yapılan sayımlarda elde edilen sonuçlar kayıtlardaki verilerle karşılaştırılarak düzenli olarak kontrol edilmektedir. BİM’deki etkin stok yönetimi sayesinde stok açıkları, sektör ortalamalarının çok altında bir düzeyde seyretmektedir.

2.6. Finansman  Kaynakları
Faaliyetlerini eksi net işletme sermayesiyle sürdüren BİM, nakit toplama gücü sayesinde kendi finansmanını sağlamaktadır. Operasyonel nakit çıkışlarının yanı sıra 2011 yılında 182 milyon TL nakit kâr dağıtımı ve konsolide bazda 183 milyon TL yatırım gerçekleştirilmiştir. 2009 yılında faaliyetlerine başlanan ilk yurt dışı operasyonu olan Fas operasyonlarını finanse eden Şirket, bunları kredi kullanmadan tamamen kendi kaynaklarıyla gerçekleştirmektedir.

2.7. Gıda Güvenliği
Müşterilerin ihtiyaçlarını tam ve sürekli olarak karşılayabilecek güvenilir ürünleri, en ekonomik biçimde ve zamanında sağlayan BİM, gıda güvenliği konusunda sürekli iyileştirme yapmayı şirket politikası olarak benimsemiştir.

2.8. Ürün Yelpazesi
BİM’in ürün portföyünün oluşturulmasında temel ölçüt, yüksek kalite ve düşük fiyattır. Mağazalarda tüketiciye sunulan ürünler bir hane halkının günlük temel ihtiyacını karşılayacak biçimde seçilir. BİM ailesi ürün seçimi ve fiyatlandırılması
konusunda detaylı ve hassas bir çalışma yöntemi benimsemiştir. BİM’in müşterilerine sunduğu ürünler dört ana gruba ayrılır:
·         Özel Markalı (Private Label) Ürünler
·         Spot Ürünler
·         Exclusive Ürünler
·         Markalı Ürünler

2.9.  Oy Hakları ve Azınlık Hakları
Şirket paylarının tamamı hamiline yazılıdır. Hisse senetlerinde oy hakkına ilişkin imtiyaz bulunmamaktadır. Şirket hissedarları ve vekillerinin olağan ve olağanüstü Genel Kurullar’da sahip oldukları her bir hisse için bir oy hakkı vardır. Her hissedar kendi adına oy kullanmak üzere Genel Kurul’a bir temsilci gönderebilir. Vekâleten oy kullanma Sermaye Piyasası Kurulu düzenlemelerine uygun olarak yapılacaktır. Şirket Ana Sözleşmesi’nde birikimli oy kullanılması ile ilgili bir hüküm bulunmamakla birlikte azınlık payları yönetimde temsil edilmemektedir.

2.10.        Hizmet Felsefesi

·         BİM, temel gıda malzemelerini mümkün olan en uygun fiyat ve en yüksek kaliteyle tüketiciye ulaştırmayı ilke edinmiştir.
·         BİM için müşterilerinin menfaati, kısa vadeli yüksek kârdan daha önemlidir.
·         BİM, ürünleri koliler içinde teşhir eder, gereksiz mağaza maliyetlerinden kaçınır.
·         BİM, en kaliteli ürünleri en uygun fiyatlarla sunar.
·         BİM, müşterilerine en yakın noktalarda ve en uygun fiyatlarla mağaza kiralar.
·         BİM müşterileri, memnun kalmadıkları ürünleri tartışmasız iade edebilirler.
·         BİM, ürünlerin fiyatını artıracak abartılı reklam harcamaları yapmaz.
·         BİM, müşterileri için yüksek kaliteli ürünleri özel olarak ürettirir.
·         BİM mağazaları, olabildiğince sade dekore edilir.
·         BİM müşterileri, ambalaja ve markaya değil, ürünün kendisine para öderler.
·         BİM mağazalarında, hizmeti aksatmayacak yeterlilikte personel çalışır.

2.11.        Kilometre Taşları

·         1995, BİM, 21 mağaza ile hizmet vermeye başladı.
·         1997, Türkiye’nin ilk özel marka (private label) ürünü olan Dost Süt, tüketicinin beğenisine sunuldu. 100. Mağaza hizmete açıldı.
·         2001, BİM, ekonomik krize karşın 87 mağaza daha açtı.
·         2003, Net satışlar 1 milyar TL’yi geçti.
·         2004, 1.000’inci mağazanın açılışı gerçekleşti.
·         2005, BİM hisselerinin %44,12’si halka arz edildi.
·         2008, BİM, 551 yeni mağaza açılışı ile mağaza sayısını 2.285’e çıkardı. Ciroda %42’lik büyüme sağlandı.
·         2009, Fas’ta açılan mağazalarla ilk yurt dışı operasyonuna başlandı.
·         2010, BİM, 6.574 milyon TL ciro ile sektör liderliğine ulaştı.
·         2011, BİM, 8 milyar TL’yi geçen cirosuyla, Türkiye gıda perakende pazarındaki bir numaralı pozisyonunu pekiştirdi.

2.12.        Yatırımcı İlişkileri

BİM, halka açıldığı Temmuz 2005 tarihinden bugüne dek yatırımcılarına daima katma değer sağlamıştır. 2005 Temmuz ayından bu yana Şirket’in hisse fiyatı %1.100 değer kazanmış olup, İMKB 30 endeks getirisinin üstünde bir performans sergilemiştir. Ayrıca, BİM yüksek yatırımlarına rağmen yatırımcısına her yıl yüksek oranda temettü dağıtma başarısı göstermiştir. Şirket, geçen 6,5 yılda yatırımcılarına %1.100 kazandırırken, BİM’in de dahil olduğu İMKB 30 endeksinde bu rakam %63 olmuş ve böylece halka açıldığı günden bugüne hisse fiyatı yaklaşık 12 kat artmıştır.

2005 yılında Finans Direktörlüğü’ne bağlı olarak Yatırımcı İlişkileri Birimi oluşturulmuştur. Birim, SPK mevzuatına uygun olmak, en doğru bilgiyi, eksiksiz, aynı anda yatırımcılarına iletmek amacıyla çalışmalarını yürütmektedir. Birim tarafından 2011 yılında toplam 9 özel durum açıklaması yapılmış, beş yatırımcı konferansı ve toplam 150 civarındaki toplantıda da yatırımcı ve pay sahipleri bilgilendirilmiştir. BİM, güçlü büyüyen ve buna rağmen yatırımcılarına yüksek oranda kâr payı dağıtabilen ender şirketlerden biridir. Bu bağlamda, 2010 yılı kârının 182,2 milyon TL’si 2011 yılında nakit kâr payı olarak dağıtılmıştır.

2.13. Sosyal Sorumluluk

Somali’ye Yardım Kampanyası Türkiye perakende sektörünün lideri BİM, açlıkla mücadele eden Somali’ye karşı kayıtsız kalmayarak yardım için harekete geçmiştir. Başbakanlığın düzenlediği Somali’ye yardım kampanyası kapsamında BİM kurum olarak Somali’ye 1 milyon TL nakit yardım gerçekleştirmiştir. Ayrıca BİM çalışanları arasında da yardım kampanyası başlatılmış, 200.000 TL yardım toplanmıştır.
Van’a Yardım Van depreminden sonra depremden mağdur olan bölge halkına yönelik yaklaşık 200.000 TL’lik ayni yardım yapılmıştır.
M, kurumsal bir vatandaş olmanın bilinci ve sorumluluğuyla
“Eğitim Her Engeli Aşar” Kampanyası Kurumsal bir vatandaş olmanın sorumluluğunu bilen BİM, Cumhurbaşkanlığı himayesinde, Türkiye Beyaz Ay                    Derneği koordinasyonuyla gerçekleştirilen “Eğitim Her Engeli Aşar” kampanyasına ana sponsor olmuştur. Eğitim Her Engeli Aşar kampanyası, engelli vatandaşlarımızın eğitimine yönelik olarak başlatılmış bir projedir. Kampanyanın başladığı 2009 yılından bu yana engelli eğitiminde önemli ilerlemeler sağlanmıştır. 2009 yılında eğitim gören engelli sayısı 151 bin iken bu rakam 2011 yılında 316 bine çıkmıştır. İki yıl içinde 44 okul yapılırken 1.316 eğitim sınıfı açılmıştır. Ayrıca kampanya sürecinde Türkiye genelinde 52 bin aile ziyaret edilmiştir.OJ
ELERİ
2.14. Dünya Perakende Sektöründeki Yeri
Deloitte Touche’un, 2010 yılı sonuçlarına göre hazırladığı “Yeni pazarlara açılmak: Perakendenin Küresel Güçleri 2012” raporuna göre BİM, küresel arenada en hızlı büyüyen yedinci perakende şirketi olmayı başarmıştır. Ayrıca, dünyadaki perakende şirketleri arasında 194. Sırayı alarak bir önceki yıla göre 26 basamak ilerlemiş olup, Şirket’in piyasa değerinin maddi duran varlıklarına (sabit kıymet yatırımları) oranlanmasıyla hesaplanan “Q” oranına göre yapılan sıralamada BİM, dünyada ikinci sırada bulunmaktadır.

3.          BİM 2010-2011 FAALİYET RAPORLARI

 

BİM, 2010 yılında elde ettiği sektör liderliğini 2011 yılında da hem mağaza sayısıyla hem de satışlarıyla sürdürmüştür. İstikrarlı bir şekilde büyüyen BİM, 1995 yılında 21 mağaza ile başladığı başarı yolculuğuna, 2011 sonu itibarıyla tüm Türkiye’ye yayılmış 3.289 mağazasıyla devam etmektedir. 2011 yılında üç yeni bölge genel müdürlüğünün yanı sıra açtığı 338 yeni mağazayla en yaygın perakendeci sıfatını devam ettiren BİM’in bu başarılı performansı satışlarına da yansıyarak %25’lik artış sağlanmıştır. BİM’in doğru iş modeli ve başarılı operasyonları sonucunda kârlılığında %22 artış gerçekleşmiş ve 2011 BİM için bir büyüme yılı olmuştur. Mevcut mağazaların performanslarında meydana gelen artışlar büyümeyi tetiklemiştir. BİM, Türkiye operasyonlarının yanı sıra 2011 yılında Fas’ta 32 mağaza açarak mağaza sayısını 76’ya yükseltmiş ve Fas operasyonlarını tüm hızıyla sürdürmüştür. Dünya şirketi olma düşüncesiyle hareket eden BİM, yeni ülkelere açılmayla ilgili araştırmalarına devam etmekte olup, Mart 2012’de aldığı karara istinaden Mısır’da kendi iş sahasında faaliyetlere başlamayı planlamaktadır. BİM, gıda perakende pazarındaki liderliğinin vermiş olduğu sorumlulukla hizmet çıtasını her geçen gün artırarak, gösterdiği yüksek performansla, 2006-2011 yılları arasında, Türkiye GSMH ve perakende sektörü büyüme oranlarının çok üzerinde olan %30’luk bir yıllık ortalama büyüme oranına (CAGR) ulaşmıştır.
Bu başarı Şirket’in piyasa değerine de yansımış ve BİM’in halka açıldığı dönemden bugüne kadar geçen 6,5 yıllık sürede, piyasa değerinde yaklaşık 12 kat artış sağlanmıştır.

3.1. Net Satışlar %25 Arttı
Son üç yılda satış hacmini %93 oranında artıran BİM’in uyguladığı başarılı iş modeli, istikrarlı büyüme tablosunda önemli rol oynamaktadır. Organize perakende sektöründe satış hacmi açısından lider olan BİM, 2011 yılında satışlarını %25 oranında artırarak büyük bir başarıya imza atmıştır.

3.2. Yaygınlık %11 Arttı
BİM, 2010 yılında elde ettiği sektörel liderliğini, 2011 yılında da hem mağaza sayısıyla hem de satışlarıyla sürdürmüştür. İstikrarlı bir şekilde büyüyen BİM, 1995 yılında 21 mağaza ile başladığı başarı yolculuğuna, 2011 sonu itibarıyla tüm Türkiye’ye yayılmış 3.289 mağazasıyla devam etmektedir.

3.3. Net Kar %22 Arttı
BİM’in, doğru iş modeli ve başarılı operasyonları kârlılığına da yansımıştır. 2011’de BİM’in net kârında gerçekleşen %22 oranındaki artışın en büyük sebebi sağlıklı büyümenin yanı sıra verimliliğe de odaklanılmış olmasıdır.

3.4. Fvök %19 Arttı

3.5. Mağaza Sayısı %11 Arttı


3.6. Çalışan Sayısı %14 Arttı

3.7. Aktif Toplam %26 Arttı

3.8. Ortalama Günlük Müşteri Sayısı %14 Arttı


4.          GIDA SEKTÖRÜ

 

4.1. Küresel Gıda Sektörü
Dünya nüfusunun 2050 itibari ile 9 milyar olması beklenmektedir. Buda gıda ihtiyacını doğal olarak artıracaktır. Gıda sektörünün %50 dolayında artması beklenmektedir. Buda doğal olarak gıda sektöründeki artışa neden olacaktır. Dünya gıda sektörü küresel krizlere rağmen her yıl %3 civarında artış göstermektedir. Küresel yiyecek ve içecek pazarının 2010 yılında 3,8 trilyon ABD dolarına ulaşması beklenmektedir.6 2007 yılında 3,5 trilyon ABD doları seviyesinde olan bu rakam, küresel krize rağmen yılda yaklaşık % 3 oranında büyümüştür. Çin, Hindistan ve Brezilya gibi gelişmekte olan pazarlar resesyonun gelişmiş pazarlarda tüketici harcamalarını azaltmasıyla büyümenin itici gücü olarak görülmeye başlanmıştır. Diğer taraftan, hayvan yemi gibi ham maddelerin, enerji kaynaklarının ve paketleme malzemeleri gibi diğer bazı malların artan fiyatları üreticiler için endişe kaynağı olmaktadır.
Aynı zamanda dünyada meydana gelen doğal afetler, savaşlar, krizler vb. durumlarda gıda arz ve talep dengesinde değişiklikler meydana getirmektedir. Son dönemde kuraklık dolayısı ile buğday fiyatlarında beklenenden daha fazle artış meydana geldi. Suriyede başgösteren olaylar, sadece suriyede değil çevre ülkelerde de etkilerini sürdürüyor. Ülkemizde Suriye’den gelen yüzbinden fazla mülteci bulunmaktadır. Bunların birincil ihtiyaçları devletimiz tarafından sağlanmaktadır. Yiyecek içecek birincil ihtiyaçlar olduğundan dolayı her şartta insanevladının gıdaya ihtiyacı devam edecektir.

4.2. Türkiye Gıda Sektörü
Yiyecek ve içecek sektöründeki üretim 2009 yılında 8,9 milyar TL olup ülkenin toplam üretiminin % 18-20’sini oluşturmaktadır. Bu üretim büyük ölçüde ülkedeki tarım sektörüne bağlıdır. Türkiye’de geniş bir ürün yelpazesinde ekim yapılabilmesine, genel olarak ılıman olan iklim imkân vermektedir.

Türkiye’de yiyecek ve içecek sektöründeki önemli alt pazarlar et ve et ürünleri, unlu mamuller, süt ürünleri, sebze ve meyveler, yağlar, şekerli ve çikolatalı mamuller, alkollü ve alkolsüz içecekler, hazır yemekler ve bebek mamalarından oluşmaktadır.

Türk halkının yiyecek, içecek ve tütün için gerçekleştirdiği tüketim harcamalarının payı % 26 düzeyinde seyretmekteyken 2009-2010 yılında % 27 - 27,5 seviyesine yükselmiştir. Bu seviye Avrupa standardı olan % 15 - 20 arasındaki orandan yüksek kalmaktadır. Yiyecek, içecek ve tütüne yapılan tahmini toplam tüketici harcamaları 2007 yılında yaklaşık 120 milyar ABD doları, 2008 yılında ise 130 milyar ABD doları seviyesindedir.

5.          DEĞERLENDİRME

Son yıllarda mahalle bakkalarının yerini modern, düzenli, çok ürünlü marketler aldı. Bunlarda artık yerlerini daha marka ve büyük gıda zingirlerine bırakıyor.  Gıda zincirleri arasındada kıyasıya rekabetler yaşanıyor. Her marka öne geçmek için farklı metodlar kullanıyor. Bunlar kalite, güven, ucuzluk, reklam, marka değeri, yaygınlık ve teknoloji olabilir.
Ülkemizde gıda zinciri denince akla ilk gelen markalardan biride BİM’dir. Bende özellikle son yıllarda alışverişimi buradan yapıyorum. Bunun en büyük nedeni bu markaya olan güvenimdir. Bu güne kadar aldığım ürünler hakkında hiçbir sorun yaşamadım. Zaten beğenmediğiniz bir ürünü şartsız olarak iade edebiliyorsunuz. Son yıllarda BİM marketlerine her yerde rastlayabilirsiniz. Yaygınlık giderek arttığı için gittiğiniz herhangi bir yerde, devamlı aldığınız ve bildiğiniz ürünü alıyorsunuz. BİM marketleri orta büyüklükte olduğu için açılması için çok fazla maliyete ihtiyaç olduğunu düşünmüyorum. Diğer perakende zingirlerinin marketleri daha büyük olduğu için yeni bir şube açmak daha maliyetli oluyor.
BİM AŞ’nin hisse senedi fiyatları Ocak 2012 ye göre %60 oranında artmış bulunuyor. Firmanın değerinin dalgalı olsada uzun vadeli olarak devamlı artacağını düşünüyorum. BİM hisseleri, faizsiz bir kuruluş olduğu için bu konuda hassas olan yatırımcılar için idealdir. Buda firmanın bir yönüyle sosyal-kültürel değerlere göre hareket ettiğini gösteriyor.
BİM büyümeye bağlı olarak aynı zamanda çalışanlar için yeni iş imkanları sunuyor. Lise arkadaşımın BİM’de çalışıyor olması benim buradan alış-veriş yapmamı kamçılıyor. Bulunduğum çevrede üniversite öğrencileri çoğunlukta ve BİM’e uğradığımda çokça üniversite öğrencisi görüyorum. Ülkemizin demografik yapısını düşündüğümüzde gençler önemli bir kısmı oluşturuyorlar. İlerleyen yıllarda bu öğrencilerin aynı şekilde buradan alış-veriş yapacaklarını düşünüyorum. 
BİM’i güven, kalite ve müşteri ilişkileri yönüyle rakiplerine karşı daha avantajlı olarak görüyorum.


KAYNAKLAR

Blogcu.com. (2007). İcra Kurulu (CxO' lar Arenası) - Kim Kimdir? Ne İş Yapar?. 02.12.2012, http://cioclub.blogcu.com/icra-kurulu-cxo-lar-arenasi-kim-kimdir-ne-is-yapar/3266069
BorsaMania.net. (b.t.). Konsolide Mali Tablolar. 01.12.2012, http://www.borsamania.net/okul/temel_analiz/tbl.html
Deloitte. (Temmuz 2010). Türkiye Cumhuriyeti Başbakanlık Yatırım Destek ve Tanıtım Ajansı Türkiye Gıda Sektörü Raporu. 04.12.2012, http://www.invest.gov.tr/tr-TR/infocenter/publications/Documents/GIDA.SEKTORU.PDF
Finansonline.com. (b.t.). Terimler Sözlüğü. 02.12.2012,  https://www.finansonline.com/pages_help_terms_f.asp
Muhasebe Türk İnternet Bilgi Hizmetleri. (b.t.). Mali Tablolar Nelerdir. 01.12.2012, http://muhasebeturk.org/borsa-piyasa-finans-menkul-kiymetler-imkb/429-temel-borsa-bilgileri/1023-mali-tablolar-nelerdir.html
MuhasebeDersleri. (b.t.). Anonim Şirketler.  01.12.2012, http://www.muhasebedersleri.com/sirketler-muhasebesi/anonim-sirketler.html
MuhasebeDersleri. (b.t.). Bilanço.  01.12.2012, http://www.muhasebedersleri.com/genel-muhasebe-2/bilanco.html

Nedir.com. (b.t.). Temettü (Kar Payı) nedir?. 02.12.2012, http://temettu.nedir.com/#ixzz2E58Cy6i1



No comments:

Post a Comment