1.
AMASYA
ÜNİVERSİTESİ
Amasya Üniversitesi 17.03.2006 tarih ve 26111 sayılı Resmi
Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren, 01.03.2006 tarih ve 5467 sayılı Kanunla
Amasya'da kurulmuş bir üniversitedir. . Amasya Üniversitesi'nin kökleri, 1974
yılında Milli Eğitim Bakanlığı'nca kurulan Eğitim Enstitüsü ile birlikte
atılmıştır. 1975 yılında ise Milli Eğitim Bakanlığı Amasya Meslek
Yüksekokulu'nu açmıştır.
1982 yılında YÖK'ün kurulmasıyla birlikte, Eğitim Enstitüsü
ve Amasya Meslek Yüksekokulu Ondokuz Mayıs Üniversitesi'ne bağlanmıştır. Aynı
yıl Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi'ne bağlı olarak "Eğitim
Yüksekokulu" kurulmuştur.
2012-2013 Akademik Yılı İtibariyle Üniversitemiz; 6
Fakülte Eğitim, Fen-Edebiyat, Mimarlık, Teknoloji, Tıp ve İlahiyat Fakülteleri
1 yüksekokul (Sağlık Yüksekokulu), 7 meslek yüksekokulu ( Teknik Bilimler
M.Y.O, Sosyal Bilimler M.Y.O, Şerafeddin Sabuncuoğlu Sağlık Hizmetleri M.Y.O,
Merzifon M.Y.O, Taşova M.Y.O, Suluova M.Y.O ve Gümüşhacıköy M.Y.O.), 2 Enstitü
(Fen Bilimleri ve Sosyal Bilimler) ile eğitim-öğretim hizmetlerini
sürdürmektedir.
Üniversitemizin 2011 yılındaki toplam bütçesi ise
47.668.994,62 TL dir. Üniveristemizin 6.364 öğrencisi, 271 akademik ve 223
idari personeli vardır.
2.
Ülkemizdeki Üniversiteler
Türkiye'de
2012 itibariyle 168 üniversite vardır. Bunlardan 103'ü devlet üniversitesi, 65'i vakıf üniversitesidir. 7 tanesi de vakıf meslek yüksekokuludur.
Devlet üniversitesi, yönetim
olarak herhangi bir vakıf veya özel kurumla bağlantısı bulunmayan, bütçesi
devlet tarafından karşılanan üniversite tipidir. 2008 yılında alınan yeni
üniversitelerin kurulması kanunuyla Türkiye'nin her ilinde en az bir devlet
üniversitesi bulunmaktadır.
Üniversite sayılarına paralel
olarak aynı zamanda üniversitelerde kullanılan öğretim sistemleri de
teknolojiye ayak uydurmaya çalışmaktadır. Geçmişi çok eskiye dayanan ,
özellikle Anadolu Üniversitesi ile yaygınlaşan uzaktan eğitim, artık neredeyse
tüm üniversiteler tarafından kullanılmaktadır. Ön lisans, lisans, yüksek
lisans, kurslar, sertifikalar ve dil kursları programlarında hızla artmaktadır.
eMarketer'in son raporuna göre global eğitim ve
öğretim pazarı 2 trilyon civarında. Think Equity partners and Eduventures
şirketinin verilerine göre ABD bu pazarın % 37.5'una
yani 750 milyar $'lık bölümüne sahip.
3.
AMASYA
ÜNİVERSİTESİ UZAKTAN EĞİTİM SİSTEMİ
Uzaktan eğitim, eğitimin zaman ve mekandan
bağımsız olarak verilmesi ilkesine dayanır. Aynı zamanda maliyetleri düşürmek
için veya kar amaçlı kullam-nılabilir. Uzaktan eğitim sistemi için Öğrenme
Yönetim Sistemi kullanılır (Learning Management System-LMS). Bu sistem web
uygulama örneklerinden biridir. Bilgiler sunucuda tutulur ve istenildiğinde bu
bilgilere ulaşılır.
Sisteme kullanıcılar rollerine göre öğrenci,
yönetici, öğretim elemanı vs. olarak giriş yaparlar. Her kullanıcı türü için
özellikler farklıdır. Ders içerikleri ders hocası veya teknik elemanlar
tarafından zenginleştirilerek sisteme aktarılır. Öğrenciler istedikleri anda
sisteme girerek derslerini çalışabilir, tekrar edebilir, ödevlerini yapabilir,
tartışma gruplarına veya hocalarına mesaj atabilirler. Aynı zamanda dersler
sanal sınıf üzerinden canlı olarak, senkron bir şekilde verilebilir.
Amasya Üniversitesi 2012-2013 yılından itibaren
uzaktan eğitime başlamıştır. Ön lisans ve yüksek lisans programları ile eğitim
devam etmektedir. Sistemin teknik, eleman ve alt yapısı gelişerek devam
etmektedir. Şuanda UZEM bünyesinde altı teknik ve yirmiye yakın öğrenci
çalışmaktadır.
Amasya UZEM iki farklı öğrenme yönetim sistemi
kullanmaktadır. Bunlardan birincisi aynı zamanda Beykent Üniversitesinin de
kullandığı Enocta LMS sistemidir. Diğeri ise Moodle LMS üzerine
kurulu ve açık kaynaklı olan sistemdir.
Amasya UZEM ile eğitim verilen programlara bir
göz atalım.
Sınıf Öğretmenliği Tezsiz Yüksek Lisans Programı
Dersleri: Enocta Sistemi, 37 Öğrenci.
·
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
·
Sosyal Bilgiler
Öğretiminde Yeni Yaklaşımlar
·
İlköğretimde
Bilişim Teknolojileri
Bilgi Yönetimi Önlisans Programı Dersleri: Enocta
Sistemi, 20 Öğrenci.
·
Atatürk İlkeleri
ve İnkılap Tarihi I
·
Bilgisayar I
·
Genel Ekonomi
·
Genel İşletme
·
İşletim
Sistemleri
·
Matematik
·
İletişim
·
Türk Dili I
·
Yabancı Dil
I
Merzifon, Suluova ve Gümüşhacıköy Meslek Yüksek
Okulları Dersleri: Moodle Sistemi, 1000 Öğrenci.
·
Türk Dili I
·
Yabancı Dil
I
·
Atatürk İlkeleri
ve İnkılap Tarihi I
3.1. Enocta LMS Sistemi
Enocta LMS sistemi ile kullanıcı olarak kayıtlı olduğunuz programın ders
içeriklerine ve ders materyallerine ulaşabilirsiniz. Ödevlerinizi
görüntüleyerek ödev teslimi yapabilir, sınavlarınıza girebilir ve ders
danışmanlarınızın bilgilerini görüntüleyebilirsiniz. Bunun yanında, bölüm
sekreterine ve öğrenci işlerine dilekçe gönderebilir, bu kullanıcıların sisteme
yüklediği belge ve formları bilgisayarınıza indirebilirsiniz. Aynı zamanda not
dökümü, karne ve mezuniyet takip çizelgesi gibi belgelere ulaşabilirsiniz.
Enocta LMS kullanılmak üzere kiralanmıştır. Sistemin ücreti öğrenci
sayısına bağlı olarak değişmektedir. Server yönetimi, hizmetin alındığı firma
tarafından yapılmaktadır. İçerik hazırlama ise Amasya UZEM tarafından
yapılmaktadır. Her dersin içeriği Dreamweaver, Flash, video vb. program ve
çoklu görsel mateyaller ile zenginleştirilmektedir. Aynı zamanda UZEM
bünyesinde kurulan stüdyo ile öğretim görevlileri haftalık dersleri için
videolar hazırlamaktadırlar.
Sanal ders uygulamaları için Adobe Connect programı 15,000 dolara satın alınmış ve server yönetimi UZEM
tarafından yapılmaktadır. Bu program ile aynı anda 5 ders ve 100 öğrenciye
senkron olarak ders verilebilmektedir.
Enocta LMS ile ders alan öğrenciler vize sınavlarını ve proje ödevlerini
sistem üzerinden final sınavlarını ise kampüste almaktadırlar.
Bir öğrencinin veya öğretim elemanının sistem üzerinde yapabileceği işlemler ana
hatlarıyla üç grupta toplanır. Bunlar Öğrenci (Öğretim Elemanı), İletişim ve
Ayarladır.
3.1.1.
Öğrenci (Öğretim Elemanı)
Bir öğrencinin sistem üzerinde yapabileceği
işlemlerin ana hatlarıyla gruplandığı ekran burasıdır. Öğrenci, bu ekrandaki
linkleri kullanarak öğrenci bilgilerine, derslerine ve sınavlarıyla ilgili
işlemlere ulaşabilir.
Öğrenci, almakta olduğu
derslerin listesini bu sayfada görebilir, derslerin ana sayfalarına bu ekrandan
ulaşabilir. Bunun için derslerin bulunduğu tablodaki 'Aç' köprüsüne basması
yeterlidir. Bu köprü yardımıyla, ulaşmak istediğin dersin ana sayfasına
yönlendirilir.
Ders Ana Sayfası ,
öğrencinin aktif olan dersiyle ilgili tüm işlemleri yapabildiği ve tüm
bilgileri görüntülemek istediği sayfalara erişebildiği ders ana sayfasıdır.
Öğrenci bu sayfada, ders içeriğine, müfredatına, danışman bilgisine, ödev ve
projelerine, sınavlarına, sohbet saati bilgilerine, materyallere, ek dosyalara
ve dersteki durumunun özetlendiği değerlendirme bilgileri sayfasına ulaşabilir.
Ders İçeriği, ders için temel içerik ‘İçeriği
Başlat’ bağlantısı ile başlatılır. Öğrencinin incelediği içerik, bir sonraki
girişinde kaldığı yerden devam edecektir.
Ödev ve Projeler ,
öğrencinin ödevlerinin ve projelerinin listelendiği sayfadır. Sayfadaki listede
öğrenciye atanmış ya da atanacak olan ödev ve projeler, danışmanlarının bu
ödevler için gönderdikleri ödev dosyaları, ödevlere yanıt olarak öğrencinin
gönderdiği dosyalar, (varsa) öğrencinin aldığı puanlar görüntülenir. Danışman
bir ödevin dosyasını sisteme yüklemiş olsa dahi bu dosya ödevin ilan tarihinden
önce görüntülenemez. Eğer öğrenci bir ödevden henüz bir puan almamış ise ödev
dosyası tekrar tekrar yüklenebilir.
Aynı zamanda Sınav Listesi, Sınav Alma Ekranı, Eğitim Değerlendirme
Bilgileri, Ders Materyalleri, Dosyalar, Hatırlatmalar, Öğrenci İşlemleri,
Mezuniyet Takip Çizelgesi, Not Dökümü vb. bölümler bulunur.
3.1.2.
İletişim
Bu alanda programın tarihleri, diğer öğrenciler ile iletişim ve duyurular
bulunur. Akademik Takvim, üniversite tarafından belirlenen akademik takvim
bilgileri listelenir. Duyurular, kullanıcı kendisine yapılmış duyuruların
listesine bu sayfadan ulaşabilir. Duyuruları başlangıç ya da bitiş tarihleri
belirli bir tarih aralığında olacak şekilde filtre edebilir. Eğer başlangıç ve
bitiş tarihleri aynı tarihi gösterecek şekilde seçilmiş ise filtreleme, verilen
tarih duyuru başlangıç ve bitiş tarihlerinin arasında kalacak şekilde yapılır.
Mesajlar, kullanıcılar, yeni bir mesaj oluşturabilir, gelen mesajları
okuyabilir,kendilerine gönderilen ve kendi göndermiş oldukları tüm mesajları
listeleyebilirler.
3.1.3. Ayarlar
Kullanıcının tüm sistem bilgilerine ulaşması, ayarlarını güncellemesi ve
sistem içinde arama yapmak gibi fonksiyonları kullanabilmesi için bu sayfaları
kullanması gerekir.
Kişisel Bilgiler, kişisel bilgilerini bu sayfada görebilir. Kişisel
bilgilerini güncellemek için 'Bilgileri Güncelle' köprüsüne tıklayabilir.
Kişisel Bilgi
Güncelleme, bu sayfada kullanıcı, kişisel bilgilerini güncelleyebilir. Bunun
için, güncellemek istediği bilgileri doldurarak ‘Güncelle’ düğmesine basar.
Parola Güncelleme, kullanıcılar parolalarını bu sayfa ile
güncelleyebilirler. Bunun için kullanmakta oldukları geçerli parolalarını bir
kere, yeni parolalarını ise olası hataları engellemek amacıyla iki kere girip,
‘Güncelle’ düğmesine basarlar.
3.2. Moodle LMS
Moodle LMS açık
kod kaynaklı öğrenme yönetim sistemidir. Bu sistem özellikle eğitimciler
arasında öğrencileri için dinamik websiteleri oluşturmak için kullanılır. Bu
sistemi kullanmak için aynı zamanda bilgilerin sunucu üzerinde tutulması
gerekir.
Amasya UZEM, Moodle LMS’si etkin bir şekilde uzaktan eğitimde
kullanmaktadır. Açık kaynaklı olduğu için herhangi bir maliyeti yoktur. Bu
sistem ihtiyaçlara bağlı olarak UZEM
tarafından devamlı güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Her dersin içeriği
Dreamweaver, Flash, video vb. program ve çoklu görsel mateyaller ile
zenginleştirilmektedir. Aynı zamanda UZEM bünyesinde kurulan stüdyo ile öğretim
görevlileri haftalık dersleri için videolar hazırlamaktadırlar. Aynı zamanda sunucu
yönetimi ve bakımı UZEM tarafından yapılmaktadır.
Moodle LMS kullanılarak Merzifon MYO, Suluova MYO ve Gümüşhacıköy
MYO’ların tüm öğrencilerine Türk Dili I, İnkılap Tarihi ve Yabancı Dil dersleri
çevrimiçi (online) olarak verilmektedir. Öğrenciler zenginleştirilmiş ders
içeriklerine internet üzerinden kendilerine verilen kullanıcı adı ve şifreler
ile rahatlıkla ulaşmaktadırlar. Aynı zamanda sistem ve dersler hakkında UZEM
çalışanlarına geri bildirimde bulunmaktadırlar.
Yukarıdaki MYO’ların belirtilen derslerinin sınavları Amasya UZEM
tarafından hazırlanmaktadır. UZEM bünyesinde hazırlanan sınavlar üniversite
matbaasında her öğrenci için bir kitapçık ve çoklu grup olarak basılmaktadır.
Basılan sınavlar MYO’lara gönderilmekte ve gelen cevap kağıtları okunup
öğrencilere notları verilmektedir.
4.
DEĞERLENDİRME
Amasya UZEM’in faaliyete girmesi ile eğitim
çeşitliliği artmıştır. Meslek yüksekokulları, fakülteler ve enstitülere ek
olarak UZEM’in açılması eğitim-teknoloji birlikteliğini mecburi kılmıştır. Aynı
zamanda UZEM’in teknik alt yapıya sahip olması ile üniversitemiz, üniversiteler
arası rekabette önemli bir adım atmıştır. UZEM’in Ön lisans, lisans, yüksek
lisans ve kursları ile aynı anda kullanılabilmesi eğitim verimliliğini olumlu
yönde etkileşmiştir. Bu adımlar neticesinde daha farklı coğrafyalardan ve
farklı bölümlerden öğrenciye ulaşma imkanı doğmuştur.
Uzaktan eğitim ile dönersermayeye katkı yapılmıştır.
Bu katkı şu anda çok ön planda olmasada ilerleyen dönemlerde yeni programların
açılması ile ciddi boyutlara ulaşacaktır. Bu da beraberinde yenilik, farklılık
ve verimliliği getirecektir. Aynı zamanda Moodle LMS’in kullanılması ile
Merzifon, Suluova ve Gümüşhacıköy MYO’ların Türk Dili, İnkılap Tarihi ve Yabancı Dil
derslerinin internet üzerinden verilmesi maliyet oranlarını düşürmüştür.
Biribirinden uzak alanlara kurulu olan bu okullara her ders için bir öğretim
görevlisi, toplamda dokuz öğretim görevlisi gerekirken, UZEM bünyesinde üç
öğretim görevlisi ile program yürütülmektedir. Aynı zamanda derslik sıkıntısı
aşılmış ve ders için gerekli olan masa, sıra, elektrik vb. için herhangi bir
masraf olmadığından tasarruf sağlanmıştır.
UZEM bünyesinde bulunan stüdyoda, öğreticiler
tarafından anlatılan dersler düzenlenip sisteme aktarılmaktadır. Teknolojik
olan bu ortam sayesinde, dersler daha da görsel bir hale getirilmiştir.
Kayıtlar için elektronik tahta, sunular ve yüz yüze yöntemler kullanılmıştır.
Bu durum öğreticilerin eğitim teknolojileri ile bütünleşmelerini sağlamakla
beraber kendilerini geliştirme imkanı vermiştir.
UZEM’in eksiklikleri arasında ilk olarak fiziksel
alan darlığı gelmektedir. Bu sınırlılıktan dolayı içerik geliştirme diğer
laboratuvarlarda olmaktadır. Mekan darlığı aynı zamanda zaman verimliliğini
düşürmektedir. Üniversitelerin çoğunda Uzaktan Eğitim Merkezi ayrı ve kendisine
ait bir binada yapılmaktadır. Bir yıl içinde UZEM’in kendisine ait ve kendisine
yeten bir binada olması öngörülmektedir.
Teknolojik araç ve gereçlerindeki çeşitlilik aynı
zamanda daha zengin içerik geliştirilmesini gerekli kılmıştır. Bunun için
yeterli sayıda ve donanımda eleman sayısı, diğer yandan da net bir iş tanımının
yapılması gerekmektedir. UZEM bünyesindeki eleman eksikliği öğrenciler ile
telafi edilmeye çalışılmaktadır. Diğer yandan sanal dersler için akşam saat
10:00 kadar nöbet tutulması gerekebilmektedir. Bu konu hakkında net bir madi
destek görülmemektedir. Okulda bulunan öğretim görevlileri UZEM’in ne yaptığının
tam olarak haberdar değiller. Konferanslar, toplantılar yapılarak akıllardaki
soru işaretleri cevaplanabilir ve öğretim örevlilerinin stüdyoyu kendi dersleri
için kullanmaları teşvik edilebilir. UZEM bünyesinde ders veren öğretim
görevlilerine sistemin gidişatı hakkında sürekli olarak bilgi verilmelidir.
Onlarında yeni fikirler üretmeleri ve teknik işleri kolaylaştırmaları
sağlanabilir.
UZEM bünyesinde bulunan program sayısı ve çeşidi
artırılmalıdır. Sadece eğitim alanında değil aynı zamanda teknik, sağlık,
sosyal vb. alanlarada yönelinmelidir. Hedef olarak daha çok yüksek lisans ve
doktora programları açılmalıdır. Hedef kitlesi ülkemiz ile sınırlı tutulmayıp,
Balkanlar, Orta Asya ve Orta Doğu göz
önünde tutulmalıdır.
KAYNAKLAR
Amasya UZEM. (2012). ABD'de Okullarda e-learning Yayılmış Durumda, 06.12.2012. http://www.amasya.edu.tr/akademik/rektorluge-bagli-birimler/uzaktan-egitim-merkezi/uploads-ve-dokuman/guncel-haberler.aspx
Kızılboğa,
İ. (2012). Uzaktan Eğitim Yönetim Sistemi- Öğrenci Klavuzu, 06.12.2012. http://www.amasya.edu.tr/media/87019/uzem-__renci_k_lavuzu.pdf
Wikipedia. (b.t.1). Türkiyedeki
üniversiteler listeler, 06.12.2012. http://tr.wikipedia.org/wiki/T%C3%BCrkiye%27deki_%C3%BCniversiteler_listesi
[1]
b.t.: Bilinmeyen Tarih
No comments:
Post a Comment